Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 Juni 2013

PR driven av social data

Det här är mitt absoluta favoritämne! Datastrategisk PR. Läste precis en artikel i PR Daily som ger tre tips på hur du kan använda dig av data i ditt pr-arbete!

Kunskap är makt, och genom data på sociala plattformar kan du få kunskap om människorna som influerar andra människor eller nå en eller flera personer som du vill påverka.

Ett av tipsen är att analysera och justera kommunikationen. Analysera big data och upptäck trender och hur människor pratar om ditt varumärke, med informationen du får kan du utnyttja eller minimera negativa effekter. Försök identifiera mönster som utskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten. Om företaget kan se var kunderna oftast hakar upp sig blir det lätt att göra punktinsatser i olika former i just de områdena.

Låt alla medarbetare på ditt företag, inte bara dom som arbetar med ren kommunkation, få ta del av din strategi så att ni alla håller samma tonalitet på de valda plattformarna. Utbilda internt, berätta om era brister och hur ni vill att dom ska hanteras, oavsett från vilket håll frågorna uppstår. I sociala plattformar där allting handlar om relationer så är konkreta och relevanta budskap viktigare än någonsin.

Nu inför Almedalsveckan kan detta var viktigt att tänka på. Ett enormt bra tillfälle för aktörer att ta tillvara på data som bokstavligen kommer explodera på nätet. Analysera och agera, är mitt tips till er!

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020