Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 23 December 2019

PR-prioriteringar 2020: Fake news, deepfake och modiga varumärken

Foto av Amy Shamblen på Unsplash

Kommunikationsproffs bör förbereda sig för en kommande vild resa av spridning av falska nyheter, deepfake och varumärken som utmanar med att ta kontroversiella ställningstaganden.

När året nu går mot sitt slut så kanske det är på sin plats att funderar över hur pr kommer att förändras 2020. Här är tre områden vi kommer att behöva fokusera mer på.

Större vaksamhet mot falska nyheter
Kommunikationsproffs bör ha en mer vaksam inställning till falska nyheter och andra former av desinformation 2020. Redan nu påverkas bolag av av falska nyheter och fler bör ha system eller verktyg på plats för att upptäcka eller svara på dessa. På Twitter tar sanning sex gånger längre tid att uppfattas än falska nyheter. Lögnerna har också 70 procent större chans att bli retweetade än faktan, även om kontot inte verifierat. Människor som retweetar falsk information, gör det ofta för att de anser dem vara mer “färska” än de sanna nyheterna. Eftersom människor är mer benägna att sprida falska nyheter håller de i sig längre och får därmed bredare spridning. Fler pr-team kommer garanterat att lägga till hantering av ”Fake news” till sina krishanteringsplaner.

Deepfake – ett hot mot varumärken
Deepfake-teknologin kommer att utgöra nya hot mot företagens rykte. Framstegen inom videoredigering har gjort det möjligt för bedragare, pranksters och brottslingar att skapa videor som visar människor som gör saker de aldrig gjorde – eller till synes säger ord de aldrig sagt. Organisationer bör övervaka alla sociala medieplattformar och utforma planer för att agera snabbare än vinden på eventuella deepfakes.

Fler varumärken kommer ta ställning
Varumärken som pratar om polariserande frågor kan öka kundlojaliteten och vinna respekt från konsumenterna. Naturligtvis är det motsatta effekten också ske. Kom ihåg att alla inte kan bli älskade av alla, men företag kan bli älskade av sin målgrupp. Jag är nog inte ensam om att stödja och köpa från bolag som drivs av ett högre syfte och tar ansvar.

Ingen vill hamna i mardrömmen “No Brands land” där mediokra varumärke finns. Ängslighet är något som jag verkligen inte klarar av. Ni har säkert, precis som jag, mött personer som filar på strategidokument för evigt istället för att göra något. Eller varumärken som vill höras i sakfrågor men inte törs ta bladet ur munnen för rädslan att inte bli omtyckt av alla. Under tiden de funderar på om de ska agera, har tiden sprungit förbi och tillfället för att prata är sedan länge borta.

Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med företag. Jag fullkomligen älskar varumärken som struntar i att kommunicera fyrkantigt med corporate lingo och istället är öppna med sina åsikter och tar ställning i samhällsfrågor och viktiga ämnen.

Modiga varumärken är pålitliga varumärken. I dagens laddade politiska klimat kommer företag som inte står för något, att falla i diket. Modiga varumärken definierar sitt syfte, ger en orsak till att deras kunder bryr sig om dem. Att ta ställning kan bjuda in eventuell kritik, men när det görs med äkthet bygger det även förtroende, som är vår tids hårdvaluta.

Välkommen 2020 nu kör vi!

 

Här hittar du den ursprungliga artikeln.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020