Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 maj 2019

Prada viker sig, slutar med päls

Det blåser lite ljummare pr-vindar kring Prada som nyss meddelat att de från 2020 kommer sluta använda päls i deras kommande kollektioner. Förra året fick Prada massiv kritik då de sålde jackor gjorda av räv och minkpäls.

Modevaruhuset är inte de första i sitt slag som slutar använda päls. De som hann före är många såsom Gucci, Michael Kors, Burberry och Chanel. Det sistnämnda bolaget har även lovat att inte använda exotiska skinn, som krokodil, ödla och ormskinn i kollektioner – vilket jag trodde att ingen längre sålde, men så är det uppenbarligen inte.

Jag måste säga, att det inte går superfort för dessa modevaruhus att ändra sin affär när dagens konsument har en annan attityd. Denna globala rörelse över världen går fort och det kommer tack och lov vara osannolikt att pälsen kommer återvända som en acceptabel modetrend igen.

Flera större städer i USA har numera förbjudit försäljning av päls och Amsterdam Fashion Week, Helsinki Fashion Week och London Fashion Week har sedan tidigare inför pälsförbud.

Det är viktigt att företag engagerar sig socialt då de har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen. Jag är nog inte ensam om att vilja stödja och köpa från bolag som har ett högre syfte och som tar ansvar fullt ut för att arbeta för ett bättre samhälle.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021