Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 Juni 2014

Praktikanter är inte automatiskt social media managers

Jag borde inte bli det, men jag blir förvånad varje gång jag möts av ett höjt ögonbryn när jag pratar om praktikanter och sociala medier.

För ett tag sedan pratade jag med en byrå som funderade på att låta unga människor göra sin praktik hos dom. När jag frågade: det är väl inte så att ni sätter oerfarna personer vid rodret för den digitala kommunikationen? Det var exakt det som dom tänkte göra.

Men sluta, det är 2014. Alla har en digital närvaro vare sig dom vill eller inte. Den digitala kommunikationen är inte något som bör underskattas. Låter ni praktikanter skriva era pressmeddelanden, eller copyn på den köpta annonsplatsen? Även om kommunikationen sker på Twitter, Facebook eller i kommentarer till en blogg så ska det inte skötas av en person som råkade vara praktikant hos er. Allt som skrivs digitalt, stannar digitalt. Det är personen som kommunicerar digitalt åt dig som är rösten för ditt företag.

Här kommer några tips från mig när ni sitter i funderingar på att anställa en social media manager:

1. Se till att personen kan skriva
Att skriva för sociala medier är annorlunda än att skriva ett pressmeddelande. Strategin varierar och förkortningar är helt OK. Innan du anlitar en person kan du testa den genom att be om en skriven text. Förmågan att vara direkt och koncist är det som jag själv tittar efter.

2. Har personen egen erfarenhet av sociala medier?
Det absoluta minimumet är att personen har en egen närvaro på de tre stora plattformarna (Facebook, Twitter, Instagram). Du ska inte behöva betala för en inlärningskurva. Jag har stött på väldigt många personer som jobbar som sociala media managers, men som inte har en egen närvaro, det är ungefär som att försöka köra bil utan praktisk erfarenhet. En person som har egen erfarenhet av sociala medier förstår dessutom vikten av att svara och agera snabbt i den sociala sfären.

3. Lättlärd person
Det sociala medielandskapet är i ständig utveckling. En bra egenskap som en social media manager bör ha är att kunna anpassa sig till nya miljöer och att ligga steget före, samt förutse trender.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020