Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 20 Juni 2016

Prata data i Almedalen

Almedalsveckan närmar sig med stormsteg. Vilket, tror ni, kommer vara det hetaste buzzwordet som kommer florera på alla olika mingel i år? Jag är en aning insnöad på mitt ämne men tror starkt på ordet ”Data” som i år liksom föregående år kan komma att vara ett samtalsämne som inte kommer gå många förbi.

Även om det är många som pratar om data så vet ju både du och jag att det inte är många som arbetar det på ett utarbetat vis. Fråga därför din mingelpartner som pratar om data och strategier hur personen arbetar och be om några konkreta exempel. För att du ska hänga med i mingelsnacket och inte verka som du ligger efter så kommer här några tips på hur du kan jobba med datastrategisk pr, för likt dig själv så lämnar även dina kunder efter sig digitala fotspår. Kunderna förväntar sig att du vet och förstår deras intressen och preferenser. Med varje interaktion dina kunder har med ditt bolag blir de mer och mer öppna med sina beteenden och önskemål. Ta hand om dessa insikter så de blir en viktig grundsten för affärsnyttan.

Här är några sätt du kan använda data och analyser för att stärka ditt bolags ditt varumärke:

Lära känna din kund på riktigt. Ta reda på vad de letar efter och vilka problem de försöker lösa. Genom att veta detta kan ditt innehåll bli mycket effektivare. Relevans och informationsutbyte är viktiga komponenter i kundernas upplevelse, element som kan analyseras fram genom data.

Bli en starkare konkurrent. När du känner din kund bättre, vet hur du ska hjälpa dem, vad den efterfrågar och när du skapar en bra kundupplevelse, kommer du omedelbart vinna fördel gentemot dina konkurrenter och stärka din position.

Förbättra kundservicen. Ju mer du förstår din kund desto lättare du kan ge den bra service. Genom att öka kundnöjdheten ökar du samtidigt kundupplevelsen. Ett av dina viktigaste mål som en digital marknadsförare bör vara att skapa en så bra kundupplevelsen som möjligt. Kundupplevelsen gör ett varumärke.

Snabb produktutveckling. Genom att använda insikter tidigt i produktutveckling och i planeringsprocessen för marknadsföringen kan du vinna mycket tid. Prioritera bättre. Beslut som grundar sig på data och inte magkänsla bidrar till smarta affärer. Använda data för att hjälpa dig att prioritera, optimera och sluta med slumpmässiga affärsbeslut.

Öka ROI:n. Genom att veta vad din kund vill och när du skapar bra användarupplevelser och bygger kundnöjdhet, kan du fullt ut utnyttja hela din digitala närvaro. Sociala medier ger företagen chansen att kamma hem riktigt bra ROI till en låg kostnad. Frågan är inte om din kund eller ditt företaget ska använda sociala medier, utan hur.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020