Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 Juli 2013

ROI i sociala medier

 

En färsk undersökning gjord av Internet Advertising Bureau (IAB) visar att 90 procent av de tillfrågade konsumenterna skulle rekommendera ett varumärke till andra efter ha haft en dialog med varumärket på sociala plattformar.

Över 4 500 enkätsvar samlades in och undersökningen fokuserade på varumärken som Heinz, Twinings och Kettle. Studien visade att företagen aktiva i sociala medier kunde driva ROI genom att engagera konsumenterna och där igenom få ökad lojalitet till varumärket.

Undersökningen pågick under två månader. Varumärkenas sidor på olika sociala plattformar analyserades och sedan kompletterades studien ytterligare med 800 intervjuer. En omfattande undersökning med andra ord! Fyra av fem konsumenter var benägna att handla av det varumärket som dom haft kontakt med via sociala medier. För varje investerad krona kunde IAB uppskatta en avkastning på 3,34 kronor tillbaka.

Att vårda och lära känna sina kunder på djupet är enligt mig ett framgångsrecept.
Data är absolut den nya tidens olja!

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att...

24 Februari 2020

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020