Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 Mars 2018

ROI:n av en influencer

Fler företag väljer att arbeta med mindre influencers, så kallade microinfluencers. Istället för stora namn för att främja bolagets varumärke, så används de infuencers så har en mindre följarskara, men med rätt målgrupp.

Men innan du betalar någon för ett marknadsföringssamarbete, se till att influencerns publik är äkta och inte manipulerad data. Här kommer tre sätt att se det:

1. Kontrollera engagement rate
Är följarnas engagemang väldigt lågt medan kontot har många följare? Då kan det vara ett tecken på att det är köpta anhängare – fåfäng data är bara luft.

En enkel uträkning är att du väljer en bild på det kontot du vill kontrollera. Räkna ihop alla gilla, hjärtan, retweets och kommentarer, dela sedan den summan med hur många som följer kontot. Om du inte orkar räkna, kan du använda Planx.com som räknar ut engagemang automatiskt åt dig. Skriv bara in kontot du vill kolla.

2. Skanna falskt engagemang.
Bara för att en influenser har en hög rate betyder inte de är gröna. Stor köpt följarskara kan döljas med kommentarer som även de är köpta. Kolla efter kommentarer som ”Cool” eller ”Great post”. Detta behöver såklart inte vara köpta kommentarer, men det kan addera en viss insikt till den större analysen som du gör av infuencern. Äkta engagemang är om du ser många kommentarer som är relevanta för det aktuella inlägget.

3. Leta efter misstänkta följ och engagemangsstrategier.
Vissa influencers följer väldigt många under en kort stund, för att i sin tur får följare tillbaka. SocialBlade är ett verktyg som du kan använda för att kontrollera en influencer. Byggde de publiken på ett naturligt sätt eller genom en “bulk-följartaktik”?

Det du vill ha ut av ett samarbetet borde vara att din valda influencer skapar engagemang med en intresserad publik. Fåfäng data är bortkastade pengar.

johanna.lindskog@lindell.org

Källa PR Daily

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020