Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 10 Oktober 2019

Så blir du en doer inom Datastrategisk PR

Förra veckan fick jag en förfrågan från en läsare, som ville att jag skulle berätta hur en PR-person kan jobba med data. Hur det helt enkelt går till när man går från att vara en talker till att bli en doer inom Datastategisk PR.

Att gräva i data kommer leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela. Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia. Diagram kan vara bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att informationen ska vara minnesvärd, måste den vara begriplig och engagerande.

Varumärken sitter ofta på data som skapats genom sin verksamhet, som de kan paketera till exempelvis journalister. Eller så kan man helt enkelt leta upp data som andra har publicerat, lägga till kommentarer och skapa en kompletterande berättelse.

Men data skapar inte bara berättelser eller nyhetsvinklar. Vårt medielandskapet utvecklas hela tiden och omfattar sociala medier, innehållsmarknadsföring, digitala påverkare och mycket därtill. Därför blir det nödvändigt att förstå hur vi ska bygga relationer. Den digitala omvärldsbevakningen formar framtidens PR. Det är viktigt att hela tiden ha ett öra mot den digitala sfären, för genom datan få insikter om vad du ska kommunicera, till vem och framförallt i vilken kanal.

Att lyssna på vad som händer är som sagt viktigt, men det är minst lika viktigt att samtidigt vara mottaglig för att ta del av analyser och information från kunderna. Alla siffror som kan förknippas med PR-arbetet är intressanta, men även de som till synes inte gör det – dessa kan ge ditt PR-team ytterligare idéer och tankar för fortsatt arbete. Med analyser kan du förutse trender för just din kund och i sin tur exempelvis generera trendrapporter som kan sätta företaget i en ledande position i sin bransch.

Hoppas ni får en fin datastrategisk pr-dag! Glöm inte att kunskap är makt och datan är verkligen den nya oljan.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020