Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 Januari 2015

Så blir du inte en i mängden på LinkedIn

Att bygga en företagssida med intressant innehåll och företagsnyheter kan räcka långt när det gäller att öka varumärkeskännedomen och driva trafik till ett företagets webbplats. Tänk också på att många journalister vänder sig till LinkedIn för att bevaka nyheter, vilket ni missar om ni inte är synliga på plattformen. Glöm inte heller bort att ditt personliga varumärke är minst lika viktig för företaget som du jobbar åt. Alla anställda är representanter för sitt företag, och nästan alla finns på någon av de sociala plattformarna som existerar idag. Det innebär att alla är potentiella språkrör och kan såklart göra bra PR för arbetsgivaren.

Letar du tips och råd på hur du bäst optimerar ditt företags och din personliga profil på plattformen? Jag fick ta del av LinkedIns färska data som kanske hjälpa dig att prestera bättre. För att sticka ut bland de över två miljoner svenskarna som använder verktyget, bör du inte använda ord och fraser som är för vanliga. Hur vet man då vilka ord som ska undvikas? Det ska du få svar på här. Nu finns det statistik på vilka ord och fraser som vi använde mest under 2014.

 

Dessa ord ska du undvika om du inte vill vara en i massan:

  1. Driven
  2. Kreativ
  3. Passionerad
  4. Strategisk
  5. Betydande erfarenhet
  6. Ansvarsfull
  7. Expert
  8. Motiverad
  9. Analytisk
  10. Bred erfarenhet

 

Förutom att undvika vanliga fraser finns det flera enkla tips på hur du kan optimera din profil:

  • Sammanfattning. Här kan dina besökare få en snabb överblick på vem du är och vad som som utmärker dig.
  • Profilbild. Ha en bild som visar ditt professionella jag. Din profil har 14 gånger mer chans att visas om du har en bild. Använd samma bild på alla plattformar som du använder, det ökar kännedomen om ditt personliga varumärke.
  • Färdigheter. Genom att lista dina färdigheter har du 13 gånger större chans att din profil blir sedd. Be även dina kontakter att endorsa dig.
  • Rekommendationer. Be någon i ditt nätverk att rekommendera dig, det kan vara en kollega eller chef. Det är alltid bra när någon annan än du själv intygar att du är ett kap för framtida företag och yrkesroller.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020