Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 11 Juni 2014

Så här skapar man den perfekta tweeten

Med endast 140 tecken till hands, verkar det ganska enkelt att skriva den perfekta tweeten! Hur svårt kan det egentligen vara när allt du behöver är några bokstäver?

Så hur ser den perfekta tweeten ut? Enligt Allister Frost är den här balansen bra:

Bild: Allister Frost

Perfektion är inte så lätt att åstadkomma när det finns så lite utrymme att arbeta med. Med begränsad utrymme, kan dina mindre än perfekta tweet förstoras genom din brist på kompetens. Konsekvenserna kan skada ditt personliga varumärke eller företagets. Vid första anblicken kan 140 tecken tyckas vara otillräckligt, men Twitter ger oändligt med möjligheter. Om du har några grundläggande kunskaper förstås! Så var börjar man? Framför allt ägna lite tid till din tweet: Varje bra projekt startar med en bra idé, så du måste tänka ditt budskap också. Hitta rätt sökord som förmedlar kärnan i ditt budskap och med rätt uppmaning till handling kan du fånga läsarna uppmärksamhet.

När det är dags för dig att skriva din perfekta tweet, måste du se till att den passerar genom tre innehållsfilter. Fråga dig själv dessa tre frågor innan du trycker på skicka-knappen!

1. Är det intressant och lättläst?
2. Är det intressant nog att klicka på?
3. Är det övertygande och byggd för att bli retweeted?

Neomobile har gjort en infografik som jag tycker är bra, den ger dig tips om hur du bygger bra tweets med till exempel länkar. Nyttig att kolla på nu när du ska vässa ditt twitter-konto inför Almedalsveckan!

Infografik: Neomobile

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020

Twitters vd digitaliserar

foto av dole777 på Unsplash Här är kommer lite solskenshistorier om Twitters vd Jack Dorsey som är ett föredöme just nu. Jack twittrade förra veckan att han kommer att donera 10...

19 Maj 2020