Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 25 Januari 2016

Så skapar du en datadriven strategi

Det är ingen hemlighet att dagens kunder har tillgång till ditt varumärke i realtid. De tar emot en otrolig mängd information om ditt företag och produkter, även dina konkurrenters data. På ett ögonblick kan dina kunder, och potentiella sådana, få tillgång till det de letar efter. Att vara stringent är avgörande för att bygga ett varumärke. Detta innebär att du behöver vara konsekvent i alla led, upplevelsen i kundsupport, försäljningen, marknadsföringen och dina digitala plattformar. Värdegrunder ska sträcka sig från styrelsen och ledningsgruppen till IT-avdelningen och kundservice. Varför måste du se till att ditt företag levererar samma värdesättning inom varje avdelning? Jo, för när folk vet vad som väntar, kommer de att lita på dig, och när de litar på dig, är de mer benägna att rekommendera dig till sina vänner, familj och kollegor. Förringa inte word-of-mouth-effekten, den är mycket värdefull.

Likt ditt företag, lämnar dina kunder efter sig digitala fotspår. Kunderna förväntar sig att du vet och förstår deras intressen och preferenser. Med varje interaktion dina kunder har med ditt bolag, blir de mer och mer öppna med sina beteenden och önskemål. Ta hand om dessa insikter så de blir en viktig grundsten för affärsnyttan.

Så hur skapar du en datadriven strategi?

1. Samla data
Kombinera din organisations data för att driva det strategiska beslutsfattandet, kundförståelse och upplevelsen av varumärket. För att stärka ditt varumärke, måste du kunna förstå din position på marknaden och känna ditt varumärke utan och innan.

2. Lyssna
Nyckeln till framgång är att identifiera och förstå dina kunder genom att låta deras data berätta sin historia. Det handlar inte bara om ditt varumärke och vad du vill säga. Genom att lyssna kommer du förstå vilka problem personer försöker lösa och vad som intresserar dem. De här insikterna kan vara ovärderliga för affärsutvecklingen.

3. Strategiska aktiviteter
Genom att lyssna kommer du lära dig vad det är som driver dina kunder, vad deras engagemang handlar om och hur de upplever ditt företags varumärke. Utifrån detta kommer du kunna skapa strategiska aktiviteter som går att applicera på hela företaget.

4. Optimera och förbättra och gör om det igen!
Optimera dina kampanjer genom att förstå informationen som dina kunder delar med sig, och behåll fokus på kunddriven marknadsföring. De flesta företag och människor vill se siffror efter vald tidsperiod. Jag gillar att jämföra data med gårdagens data. Allt för se att hur väl jag har presterat, vad jag kan optimera och vad jag kan bli bättre på.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020