Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 11 augusti 2020
Står du inför valet att välja en Pr-byrå? Jag har själv erfarenhet från båda sidorna, vilket jag för övrigt kan rekommendera andra i branschen att också skaffa. Det är inte alls dumt att ha förståelse från både kund- och byråsidan.
Så väljer du rätt byrå (person)
Jag väljer inte byrå, utan jag väljer vilka eller vilken person som jag vill jobba med helt enkelt. Pr handlar om relationer. Även om vårt digitala samhälle har fått pr-konsulter att arbeta med fler verktyg då kommunikationen sker i fler kanaler, så är en sak beständig – relationerna. Dock finns det pr-konsulter som saknar kontaktnät och som inte gillar att kontakta media. Det är ganska märkligt.
Att skapa varaktiga kontakter med olika medier och digitala påverkare är ett måste. Relationer är av yttersta vikt. Det är inte konstigare än så. De vassaste pr-experterna är de som har ett brett kontaktnät som de vårdat.
Men det bästa är enligt mig att använda de båda pr-världarna. Dvs en pr-chef inhouse som med externa pr-konsluter får ofiltrerad rådgivning och sist men inte minst, får en möjlighet att testa, diskutera och bolla idéer med en person som har det viktiga utifråntänket.
Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...
3 oktober 2022Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...
21 juni 2022Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...
18 maj 2022