Dela sidan:

Sluta att ha tråkiga möten

Vi spenderar två timmar av vår tid i veckan på meningslösa möten, vilket kostar bolagen 541 miljarder dollar enligt Doodle. I genomsnitt spenderar vi tre timmar i veckan på möten – vilket gör att hela två tredjedelar av alla möten är onödiga och slöseri med dyrbar tid. Jag kanske är ensam om detta att tycka, men idé- och spånmöten är kanske det värsta jag vet att sitta i. De är krystade och man tvingas till att vara kreativ. Jag har faktiskt aldrig under hela min karriär suttit i ett påtvingat kreativt möte där det faktiskt har uppkommit en kreativ lösning, och då har jag suttit på ett flertal arbetsställen på både kund- och byråsidan. De varken börjar eller slutar i tid. De är dessutom tråkiga.

Missförstå mig inte nu, jag är inte emot möten, jag är bara emot inrutad tid som kväver energi och inspiration. Speciellt när det handlar om pr och kommunikation. Här är tre förslag på andra varianter på traditionella möten:

  1. Gå eller stå – Promenader leder till mer kreativt tänkande. Så, i stället för att deltagarna samlas i konferensrummet – gå och prata. Solen skiner, så varför sitta inne bara för sakens skull?
  2. Ha möte med en relevant person – Behöver du verkligen hela ditt team i möte? Antagligen inte. Många ser möten som en klassfest, varför blev inte jag bjuden osv. Det måste ändras. Möten är inte ett tillfälle för organisatören att samla varenda kotte.
  3. Digitala möten – Du behöver inte samla alla i ett fysiskt möte. Det går alldeles utmärkt att ha möten digitalt. När jag pluggade på Hyper Island var många av våra lektioner via Skype, vilket inte var något problem. Virtuella möten är mer flexibla och ofta snabbare än möten på kontoret.

Här är fler tips på varianten av möte.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Mot Almedalen 2019

Foto: (CC BY-SA 2.0) Helen Simonsson

Nu är väskan packad och jag beger mig återigen mot Almedalen. Det sägs att det är färre seminarier i år, men aldrig förr har det varit så många mingel att gå på.

Ok, vad ser jag fram emot denna vecka? Jag hoppas jämställdhet diskuteras lika flitigt som hållbarhet under veckan. Utan ett jämställt näringsliv kommer Sverige halka efter. Det är helt enkelt galet att inte ta tillvara på kompetens som kan driva tillväxt. Sedan hoppas jag verkligen inte att odigitala bolag pratar om digitalisering. Inget får mig att vilja somna på studs i stolen. Ni vet att det är ett odigitalt bolag som öppnar seminariet med att prata om den digitala revolutionen som att den kommer snart. Vi lever i den, och har gjort det i ungefär fyrtio år, så det är inget nytt eller revolutionerande. Anpassa dig och häng med! Att prata om det digitala kommer inte förändra ditt företag eller organisation, ni måste dagligen anpassa er, för vår värld kommer inte stå still, inte idag och inte imorgon. Det gäller att affärsutveckla företaget hela tiden.

Vi ses i minglet!

Dela sidan:

Dags för nytt jobb?

För en tid sedan skrev jag om tecken som visar att du behöver ta ledigt, men om inte semestern hjälper? Kanske var du i söndags inte alls sugen på att gå till ditt vanliga jobb efter ha tillbringat en härliga midsommarhelg med släkt och vänner.

Det finns många anledningar till att man kan vara uttråkad eller inte trivs på sitt arbete. Ett skäl kan vara att man är överkvalificerad, och att jobbet inte längre ger några utmaningar.

Ingen blir glad av en uttråkad kollega! Det är inte kul för mig, dig eller den som är uttråkad. Dessutom kan arbetet för kunden bli lidande. Kom igen, byt jobb! Det är kul med nytt.

Tre tecken som kan visa på att du är uttråkad på ditt nuvarande jobb:

  1. Du gör mindre än vad som förväntas. Att vara oengagerad, inte använda sig av sin expertis och att inte komma med bidragande idéer kan ses som lathet och är inte populärt när man jobbar i team där alla förväntas vara lagspelare.
  2. Du kommer till jobbet och vill redan hem när du har kliver över dörrtröskeln. Att förlora känslan av glädje för ditt jobb är inte bra.
  3. Du möter inte dina kollegors behov och äventyrar deras arbete. Att arbeta på byrå, likt många andra arbetsplatser, innefattar uppgifter som ofta kräver att kollegor är beroende av varandra för att kunna slutföra sina uppgifter i tid. Om du inte levererar leder det till missnöje på din arbetsplats, och inte minst hos dina kunder.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Vad trendar i Almedalen?

CC BY-SA 2.0 Rasmus Sten

Nu är det inte långt kvar tills Almdelsveckan drar igång. Hela 3 476 seminarier är listade. Men vad är det egentligen som trendar just nu?

Här kommer tio-i-topp listan över de seminarier som är toppfavoriterna enligt Almedalsguiden.

Seminarier inom media:

  1. Smygreklam exploderar i sociala medier – men vem bär ansvaret? Arrangör Resumé, Dagens Media, Mediavärlden, RO
  2. AI och robotisering – hur påverkar det vårt arbetsliv. Arrangör Resumé, Mediavärlden, Dagens Media
  3. Dagens spaning inom media och kommunikation. Arrangör, Resumé, Dagens Media, Mediavärlden, Netigate
  4. Journalister och kommunikatörer – en dynamisk duo. Arrangör Cision Sverige
  5. Kris, mediadrev och troll – så navigerar du i kris 2019. Arrangör Resumé, Danske Bank, Dagens Media
  6. Hållbar kommunikation – är samhällsvara också affärsnytta? Arrangör Resumé
  7. Vad är bra eller dåligt populärvetenskap? Arrangör Kungl. Vetenskapsakademin
  8. Hat, hot och våld utan gränser – så skräms journalister till tystnad. Arrangör, Resumé, Reportrar utan gränser, Arkitektkopia
  9. Dagens spaning inom media och kommunikation. Arrangör Resumé, Dagens Media, Mediavärlden, Netigate
  10. Vem tar ansvar för spelbolagens marknadsföring? Arrangör Resumé, RO, Sper

Seminarier som trendar oavsett ämne:

  1. Framtiden 2023 – om generation z får bestämma. Arrangör Kairos Futire
  2. Framtidens beslutsfattande, verksamhetsstyrning. Arrangör Hypergene, Chef
  3. Varför ledarskap är viktigare än digitalisering. Arrangör Centigo
  4. Livslångt lärande för alla – men vad ska vi lära oss? Arrangör Företagsuniversitet, Chef
  5. Framtidens sjukvård – om unga patienter och medarbetare får bestämma. Arrangör Dagens Medicin Agenda, Akademiska sjukhuset, Novo Nordisk
  6. Hur kan företag vinna slaget om kompetensen? Arrangör Chef, Sodexo
  7. Vision e-hälsa – snart bäst eller? Arrangör Dagens Medicin Agenda, Di Digital, Smile Incubator, Medeon
  8. Hur får du dina supertalanger att stanna i organisationen? Arrangör Breakit, Företagsakademin
  9. I framtidsstolen – vem ska egentligen bestämma om framtidens sjukvård Arrangör Dagens Medicin Agenda, Akademiska sjukhuset, Novo Nordisk,
  10. Är riset för digitalisering en utbränd organisation? Arrangör Level21, Chef

Finns inte ditt bolags seminarier med i listan över de som trendar just nu? Håll i hatten, det finns ännu tid för dig att se till att det kommer upp på listorna!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

PR-experter som saknar nätverk – skumt!

Blir inte ni som jag fundersam när ni träffar pr-experter som saknar nätverk – något som är en grundsten i yrket.

De personer som har ett brett kontaktnät som de har vårdat är också en bättre förlängd arm för det varumärke de jobbar för.

Sociala nätverk betyder mycket. Du kanske tycker att mingel eller event är tråkiga, att det är supertrist att bubbla med kollegor runt kaffemaskinen? Men de interaktionerna kan vara avgörande för din framgång. Studier visar att människor hellre gör affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Inte så konstigt eller hur? Ingen gillar en douchebag.

De mest framgångsrika människorna brukar ha de bredaste och mest mångsidiga sociala nätverken. Ju mer tid och ansträngning du lägger på att vårda dina sociala nätverk, desto mer framgångsrik kommer du sannolikt att bli.

Har du inga inplanerade mingel att besöka under Almedalsveckan? Då är det dags att öppna kalendern och boka in mingeltid. Vi ses i folksurret!