Dela sidan:

Vad betyder egentligen ”Ok”?

Vi har alla varit med om det. Den där gången då du skrivit ett långt meddelande till någon via ditt företas chatt för att berätta något viktigt. Du ser att mottagaren har sett meddelandet, och du ser sen att personen i andra änden håller på att skriva något. Sedan landar det.

Ok

Inget mer, inget mindre, bara två bokstäver som kan betyda allt eller inget. Vad betyder det? Är personen så nöjd med det du skrev att den inte har något att tillägga, eller är det du skrev så lamt att det inte förtjänade mer än ett Ok? Oavsett så tolkas ordet allts som oftast extremt negativt.

Huffington Post har hittat svaret på varför den korta repliken kan ha så stor inverkan på dig. De har pratat med lingvisten och författaren Gretchen McCulloch som förklarar att ”allt som är kort kan låta oartigt och abrupt, medan längre svar uppfattas mer artigt”.

Det är inte säkert att avsändaren menar att vara oartig, men tycker helt enkelt om att vara rak och tydlig. Men det finns förbättringar att göra tycker McCulloch. Att helt enkelt lägga till ett par ord så meningen istället exempelvis blir ”Ok, det låter bra” kan betyda mycket. Även ett utropstecken kan göra stor skillnad; Ok! låter mer engagerat än den mer avskalade varianten.

McCulloch förklarar också att chefer eller äldre personer tänker på det här mindre än andra. En person som är underordnad lägger mer energi på hur den blir uppfattad av de som är över en. Det är förstås helt naturligt, eftersom alla vill visa sin bästa sida för chefen. Men din chef behöver inte oroa sig lika mycket för hur den blir uppfattad, och kan helt enkelt kosta på sig att vara mer pragmatisk. Samtidigt förklarar McCulloch att det är just när ett sånt svar kommer från chefen som det uppfattas sämst, just för att det finns en obalans i maktförhållandet.

Överlag är det alltså en bra idé att försöka utveckla sina svar till något mer om man vill ha mindre gnissel i maskineriet på sin arbetsplats. Eller så får man som avsändare av Ok:s helt enkelt finna sig i att uppfattas som smått otrevlig.

Ok?

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Chefen är inte alltid den bästa talespersonen

Vissa människor bara har just DET – talets gåva och kan effektivt och vältaligt kommunicera bolagets budskap externt – medan andra kämpar för att få till sammanhängande svar. En superb taleperson kan särskilt under kris bidra till att skapa, och upprätthålla, en positiv uppfattning om ditt företag. Talespersoner ger bolaget ett mänskligt ansikte och behöver inte automatiskt vara företagets ledare, tvärtemot mångas uppfattning. Bara för att man är chef är man inte per automatik en talesperson, det är många som ska och bör vara tysta medialt. Även om det är en obekväm sanning så är det vi som är pr-ansvariga som får ta den pucken. Dock kan såklart alla med en bra lärare blir bättre.

Är du en bra talesperson? Om du svarar ”ja” på dessa beskrivningar nedan och dina kollegor inom kommunikation nickar medstämmande så har du fått godkänt.

Du vet vilka människor som vill höra företagets budskap och använder därför rätt språk för att kommunicera med dem.

Du förenklar komplexitet och är kortfattad. Du har alltid lyssnaren i åtanke och ser till att talet är klart, koncist och begripligt.

Du behåller lugn och tappar inte fokus i knepiga situationer, då företag kan uppfattas negativt om talesperson reagerar dåligt på frågor. Du visar att du har kontroll över situationen och på så sätt framstår som trovärdig.

Du har ett hum på kring de frågor som kan ställas, och förbereder svar på dem innan intervjusituationer. Vad är det du och bolaget inte vill svara på? Dra fram alla skelett från garderoben och förberedd svar. Det kan mycket väl dyka upp en obekväm fråga.

Du duckar inte några frågor och du vet att gå in in försvarsställning inte är en bra strategi i media.

Lägg stoltheten åt sidan och erkänn för dig själv de saker du inte uppfyller. Vill du verkligen bli en god talesperson, se då till att ta uppdraget på allvar och träna på att kommunicera!

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Vad är Datastrategisk PR?

Det här är mitt absoluta favoritämne! Jag har tjatat om datadriven kommunikation sedan 2013, så pass att datastrategisk pr har listats som en egen genre under public relations på Wikipedia. Så vad är egentligen datadriven pr-arbete? Här nedan kommer min förklaring på min alldeles egna benämning: Datastrategisk PR.

Datastrategisk PR bygger på att analysera dataflöden och utifrån det bygga kommunikativa strategier. Alla ni vet att kunskap är makt, och genom data kan du få kunskap om människor som influerar andra människor eller nå en eller flera personer som du vill påverka.
Så börja analysera och justera kommunikationen löpande. Du kommer upptäcka trender och hur människor pratar om just ditt varumärke. Med informationen du får kan du utnyttja eller minimera negativa effekter samt identifiera mönster som urskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Men hur berättar du en historia med data? Det är lätt, du har storyn precis framför dig! Du kommer bli förvånad över vilka historier du kan berätta i ditt kommunikationsarbete.

Att gräva i data kommer leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela. Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia. Diagram kan vara bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att datan ska vara minnesvärd, måste den vara lätt att förstå, engagerande och delbar.

Data är helt enkelt en outtömlig källa till berättelser och debattartiklar, och för guds skull, se till att etablera god kontakt med företagets it-personer. Det är guld värt.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Fem nivåer av person-PR

Jag tänker alltid att allt är som ett spel som kan poängsättas. Kör det ihop sig på en bana, så är det bara att testa igen. Här är fem nivåer att nå inom person-pr. Vilken level är du på?

Nivå 1: Basexperter. Dessa experter respekteras väl inom sina företag och av sina kunder, men de har liten synlighet utanför denna publik. Dock börjar de mest synligaste experterna sin resa här.

Nivå 2: Lokala hjältar. Dessa personer börjar bli kända utanför sina företag. De är mer aktiva i sitt lokala närområden och får ibland prata genom branschmedier och nämns på bloggar. De kanske till och med tar med sig hem nya affärer till sitt företag.

Nivå 3: Rising Stars. Dessa experter har utvecklat ett regionalt rykte. De är ganska välkända bland kollegor i deras område, de talar och skriver ofta kring sina kompetensområden både i sina egna kanaler och i förtjänad media.

Nivå 4: Industrirockstjärnor. Dessa namn är kända över hela landet för sina nischområden. De lockar människor till sina företag, och resultat blir att de är en betydande tillgång för företaget.

Nivå 5: Globala superstjärnor. Världens elitexperter har brutit ut ur sina nischer och blivit mer erkända i sina branscher. Företag och människor runt om i världen vill kopplas till dem.

Läs mer här

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Så får du en framgångsrik karriär

Foto: Rebecka TS CC BY-NC-ND 2.0

Vilka är de viktigaste ingredienserna för en framgångsrik karriär? Det finns nog inte ett recept som passar alla. Den viktigaste delen till en framgångsrik karriär är nog att du arbetar med något du verkligen gillar att göra. Om du verkligen gillar att göra det kommer du också att vara motiverad.

Här är några andra bra ingredienser:

1. Ledarskap i gråzoner, sk gråzonsledare är skickliga på att bygga allianser för att lösa problem som ofta hänger löst mellan avdelningar. Frågorna är viktiga, men ingen äger dem. Gråzonsledare identifierar de saker som är viktiga för ett företags eller en grupps framgång och använder sitt inflytande för att få rätt expertis till för att lösa situationen. När problemet sedan är löst delar hen gärna med sig av berömmet och riktar ljuset till kollegorna, vilket stärker gråzonsledarens synlighet som ledare.

2. Lyssna. Av alla kommunikationsförmågor är lyssnande det viktigaste. Bra lyssnare förmedlar respekt och är en väsentlig ingrediensen för förtroende. Exempelvis är effektiva pr-proffs observanta och lyssnar på verbal och annan subtil kommunikation innan de erbjuder sina insikter eller rekommendationer.

3. Kontroll i krävande kommunikationssituationer. Att hålla huvudet kallt och undvika närkamp kommer positionera dig som lugn, samlad och uppriktigt sagt som en stark ledare, oavsett hur högt trycket är. Men framgång i klibbiga situationer kan vara krävande. När du till exempel besvarar kritik, försök alltid att svara lugnt och gör det inte i affekt. Att hantera någons kritik genom att svara meningsfullt kan ta udden av den negativa kommentaren och samtidigt stärka ditt varumärke

4. Politisk arena. Var som helst människor samlas och organiseras uppstår en sorts politisk miljö. De med makt bestämmer vad som görs och av vem. Framgångsrika karriärklättrare engagerar sig i organisationenss politiska miljö och odlar inflytande.

5. Bra självförtroende. Den mest begränsande faktorn hos de som underkänner sig är bristen på tro på sina egna förmågor. Men lugn, även om du kanske känner dig som en bluff kan du trösta dig med att även de mest framgångsrikaste människorna delar din känsla.

Den ursprungliga texten hittar du här.

johanna.lindskog@lindell.org