Dela sidan:

Emotionell kommunikation

Kommunikatörer spenderar naturligtvis mycket tid på att tänka på kommunikation, men det är inte vad du säger som är det mest betydande, utan hur du säger det. Vid en presentation är gester och tonläge enormt viktigt.

Emotionell kommunikation är en taktik som använder känslor och värderingar i kommunikationen, så att varumärken kan skapa kontakt med nya målgrupper samt bygga varumärkeslojalitet hos befintliga kunder.

Vi skulle vilja tro att vi är logiska varelser, men många av våra beslut är känslomässigt styrda. Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha värderingar, åsikter och övertygelser.

Här är en infografik från Pan Communcations som visar varför känslor bör vara en grundsten i kommunikation för företag.

Dela sidan:

Flexibla arbetsplatser är framtiden

De bästa talangerna i pr-branschen vill inte vara kontrollerade på mikronivå. Skärmtid mellan klockan 9-17 på byråer är förlegat. Det är viktigare med resultat och effekt än hur eller var man jobbar. PR-arbete sker inte bara under kontorstid – världen fortsätter snurra dygnet runt.

En arbetsplats som sätter upp ramar kanske har förhoppningen att folk är effektiva just under den tiden, men det finns inget som tyder på det. Istället är risken stor att folk sitter av tid när de är ålagda, utan att prestera. Och som arbetsgivare tappar man möjligheten till medarbetare som är positiva till att vara tillgängliga även efter den normala kontorstiden.

Det är ett faktum att den digitala utvecklingen har inneburit förändringar för branschen. Om man bara förhåller oss till att arbeta fysiskt på kontoret och under kontorstid missar man också enorma möjligheter för sina kunder och varumärken.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Så kan PR stävja ojämställdhet

Idag är det måndag, ny vecka och nya möjligheter. En vecka där pr-proffs kan fundera på om de främjar eller förändrar en mansdominerad dialog. En vecka att identifiera kvinnliga experter och förändra samhällsbilden.

Att kvinnor är underrepresenterade i media är ett problem. Ett ojämställt innehåll i media bekräftar maktstrukturen där kvinnor underordnas och män överordnas. Kvinnors erfarenheter och perspektiv riskerar att hamna i skymundan – eller helt enkelt saknas. Fler kvinnor behövs citeras i berättelser, och speciellt lyftas i nyheter kring företagande, sport och politik. Enligt Statens Medieråd är fördelningen mellan män och kvinnor som syns i media 70 mot 30, trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster.

Det är sällan sant att det inte finns kvinnor som kan tala med media. Men det är sant att de inte alltid utnyttjas. Det vill jag vara med att ändra på och jag har ett ansvar som pr-ansvarig att lyfta fram kvinnornas röst.

Hur kan du i din yrkesroll göra en förändring?
Se till att identifiera olika röster inom bolaget och undersök samtidigt om du kan hitta ännu fler. Har du ett ämne som du har i uppdrag att kommunicera kan du med en mångfald av personer belysa olika perspektiv. Lyft också frågan internt och externt då det är allas ansvar att sträva efter ett jämställt samhälle. Många tänker inte på att de är fast i gamla hjulspår, men det är allas ansvar att se till att komma ur dem.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Fyra viktiga regler för en pr-rådgivare

Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare som skor sig på folks okunnighet. I min värld är det så fel som det kan bli. PR handlar om relationer, både inåt i organisationen och utåt till mottagarna av budskapen man förmedlar. För mig känns det ganska enkelt; gör ett bra jobb samt var öppen och ärlig mot din omgivning så blir allt så mycket lättare. Jag har ett par regler jag alltid vill hålla mig till, regler som jag tror alla kan följa.

Berätta sanningen
Det kan verka självklart, men det finns några som tummar på sanningen ibland. Falska nyheter eller att medvetet sprida desinformation är inte okej. Om du blir ertappad, vilket du tids nog blir, förlorar du förtroende. Förtroende är en pr-rådgivares kanske viktigaste tillgång. Utan det blir det väldigt svårt att göra sitt jobb.

Säg förlåt
Ingen är perfekt, och när du gör fel, be om ursäkt. En uppriktigt ursäkt kommer du långt med. Att inte erkänna fel eller ducka kritik får dig inte bara att se skyldig ut, utan du kan också verka vara osympatisk. Att uppfattas på ett negativt sätt är också som i punkten ovan, en förtroendefråga.

Var inte en ja-sägare
Att säga ja bara för att blidka människor är inte en bra idé, särskilt när du inte kan genomföra det du sa ja till. Tänk på vem som är din egentliga målgrupp. Att i ett första steg göra uppdragsgivaren glad med toma löften kan verkar vara en enkel väg för att göra dig populär. Med det är kortsiktigt, om dina ord och handlingar inte följs åt, kommer du förlora viktiga relationer.

Sprid inte rykten
Världen är liten och pr-världen är ännu mindre. Sprider du illasinnande rykten kan du kyssa ditt rykte farväl. Om du inte har något trevligt att säga, säg det inte alls. Otroligt enkelt.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Ursprunglig text hittar du här.

Dela sidan:

Än är det inte försent att hoppa på videotåget

Höstlovsveckan är över och jag är åter tillbaka i bloggsfären. I helgen såg jag en intressant infografik med data kring rörligt content. Kanske finner ni den lika intressant som jag!

Vi vet alla vid det här laget att video uppskattas i sociala medier, men vad är det för innehåll som egentligen uppskattas? Enligt Animotos data är det detta innehåll från företag som fungerar bäst: Hur-du-gör-video, Topp5-listor och erbjudanden.

Se hela infografiken här nedan för fler data och insikter.