Dela sidan:

12 anledningar till att dina kollegor stör sig på dig

Vi är alla olika och ibland kan vissa egenheter hos kollegor bli störande inslag på arbetsplatsen. PR Daily har sammanställt en lista över de beteenden som folk anser vara de mest störande. Känner du igen dig i någon av dem? Eller har du en kollega som gör någon av sakerna på listan?

Tolv saker som dina kollegor garanterat stör sig på, men troligen inte vågar berätta för dig, löst översatta från originalartikeln:

1. Högt prat i kontorslandskapet – Ta ett rum istället!
2. Uppvärmning av gårdagens lax i mikrovågsugnen – Inget är så inspirerande som doften av blöt fisk…
3. Viskningar – Säg det inför alla eller inte alls!
4. Inga skor eller strumpor – du kan vara den där sköna typen någon annanstans.
5. Att säga ”ursäkta?” som första svar på varje fråga – Skärp dig och var uppmärksam.
6. Avbryta samtal – Tala är silver, tiga är guld och lyssna är diamant.
7. Klagomål – Klagar du på allt? Är du säker på att du verkligen bör stanna på arbetsplatsen?
8. Rätta kollegorna – Det är inte superviktigt att allt blir helt rätt.
9. Mikrokontroll – Om du inte litar på dina kollegor, gör jobbet själv istället.
10. Tugga med öppen mun – Du har läppar, se till att hålla dem stängda.
11. Ta telefonsamtal i möten – Vem pratar nuförtiden? Skicka meddelanden eller gå ut istället.
12. Intrång på personligt utrymme – Om du inte är en partner eller ett husdjur, håll dig på armlängds avstånd.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Böcker om digitala strategier är gårdagens nyheter

Förra veckan blev jag inbjuden till ett boksläpp för en bok som låter läsaren veta hur man skapar de bästa digitala kampanjerna. Det finns en uppsjö av böcker som beskriver hur du och jag ska omfamna digitaliseringen på bästa sätt. Men varför ge ut råd i något så statiskt som en bok? När den väl är utgiven är råden redan daterade. Den digitala världen snurrar bra mycket snabbare än den analoga.

Den potentiella läsaren letar väl inte svar om det digitala i bokform? Jag är övertygad om att hen har andra valmöjligheter såsom bloggar, digitala tidningar, poddar, sociala medier, forum och mycket mer.

Så planerar du en bok om digitala strategier, lev istället som du lär och leverera din kunskap där målgruppen finns.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

varumärkesaktivism

Frågor som rör klimatförändringar och jämställdhet är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Förr i tiden var det inte vanligt att varken små eller stora varumärken tog ställning och uttryckte sina åsikter, men idag ser vi det allt oftare. Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan åsikt kommer att falla hårt.

Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras åsikter, något som positionerar både varumärken och dess kunder i den sociala sfären.

Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå göra något för att göra världen till en bättre plats. Varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Men alla kommer såklart inte hålla med dig om det som ditt bolag tycker är viktigt, och speciellt inte om det är falska aktiviteter som försöker dölja sprickor i företagets fasad. Sådant genomskådas snabbt.

Men kom ihåg det Maurice Saatchi sa, medgrundare av byrån Saatchi & Saatchi:

If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you.”

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Så hanterar du avundsjuka

När du rör dig in i rampljuset kommer det alltid att finnas människor som vill slå ner på dig. Oavsett om det beror på att du har publicerat en bok, fått ett nytt jobb, eller för att det helt enkelt går bra för dig så kommer vissa människor vara kritiska eller negativa.

Här är tre tips som kan hjälpa dig att hantera missunnsamma personer:

  1. Försök att inte ta det personligt. Alla kommer inte att älska dig. När du besvarar kritik, försök alltid att svara lugnt och gör det inte i affekt. Att hantera någons kritik genom att svara meningsfullt kan ta udden av den negativa kommentaren och samtidigt stärka ditt varumärke.
  2. Fokusera på det positiva. Strunta i att läsa negativa mail eller kommentarer. Att hantera viss kritik konstruktivt kan dock leda till positivt resultat. Kanske markerar kritiken ett visst problem som behöver förbättras.
  3. Använd personernas illvilja som bränsle. Tro på dig själv och håll huvudet högt! När du flyttar in i rampljuset kommer det alltid att finnas de som vill putta ner dig. Låt aldrig någon få dig att känna att du inte förtjänar strålkastaren.

Säg adjö till haters!

 

johanna.lindskog@lindell.org

 

Den ursprungliga texten hittar du här

 

Dela sidan:

Kom ihåg att du är pr-experten

Om dina stundande pr-kampanjer inte får dig att få fjärilar i magen eller får dig att studsa i stolen är det ett tecken på att de inte är särskilt spännande, varken för dig, för kunden eller för mottagaren. Saker som rullar på rutin brukar riskera att bli gråa och platta aktiviteter.

Satsa istället på de idéer du verkligen tror på!

Aretha Franklin som gick ur tiden förra veckan sa klokt:
“Be your own artist, and always be confident in what you’re doing. If you’re not going to be confident, you might as well not be doing it.”

Omvandla nervositet till en kraft istället för något som begränsar dig. Det kommer vara jobbigt i början, men kännas givande när du väl genomfört idéen. Alternativet, att inte våga utmana sig själv – kommer bara få dig att se förlorade chanser. Du kan kanske känna dig överväldigad inför uppgiften, men kom då ihåg att du är experten som har fått förtroendet från organisationen att leda pr-arbetet.

Och om det blir “fel” är inte det världens undergång. Ger du upp vid ett misslyckande kommer du inte lära dig något. Se “misslyckanden” som en läxa och kör på vidare. Våga göra annorlunda och fastna inte i gamla spår.

Kom ihåg när du hör dessa fraser från chefen eller ledningsgruppen; ”vi har aldrig gjort så förut” eller “det passar inte att göra det nu” bara är en omskrivning av ”vi förstår inte hur man utvecklas och vill inte heller lära oss.”

Du är pr-experten. Lita på dina instinkter och kunskap och träning och ha självförtroende när du tar beslut och i råden du ger.

Go you!

johanna.lindskog@lindell.org