Dela sidan:

Muntlig kommunikation tar revansch

Har du lagt märke till att du kan skicka röstmeddelanden som direktmeddelanden Instagrams app? Jämfört med andra sociala plattformar, inklusive moderbolaget Facebook, är Instagram ganska sen på bollen med röstfunktionen.

Enligt The Verge kommer röstmeddelanden blir den föredragna kommunikationsmetoden – och detta är en signal till de kommunikatörer som vill slipa sin kompetens.

Med röstmeddelanden på frammarsch kommer innehållsstrategier inte bara att handla om engagemang och spridning. PR-proffs kommer behöva utvärdera “Voice engagement”, då dagens och morgondagens konsumenterna interagerar med röstmeddelanden med varumärken.

 

Dela sidan:

Kampen om järntronen

En ny pr-kampanj signerad av HBO för den sista säsongen programmet Game of Thrones har placerat sex versioner av den ikoniska järntronen på hemliga platser runt om i världen. Något som seriens fans kan leta efter och ta i besittning.

#ForTheThrone-kampanjen lanserades igår och visade på YouTube en timmes-lång video av Iron Throne i en skog. På kampanjens officiella hemsida har en nedräkning börjat ticka tillsammans med ett meddelande som ber fansen att ”Ta tronen innan tiden löper ut”.

Jag tycker bestämt detta ser ut att vara precis bredvid Valle i Lindvallen. Någon som är där och kan bekräfta?

 

Dela sidan:

Snapchat sneglar mot spelbranschen

Det ryktas att Snapchat kommer bli en spelplattform nästa månad. Det sägs att kommunikationsverktyget kommer innehålla en rad spel från externa utvecklare som är utformade att specifikt fungera i appen.

Ryktet om att Snapchatt skulle bli en spelplattform har varit i omlopp ett tag nu då den kinesiska techjätten Tencent tidigare köpt in sig i bolaget. Tencent har tidigare utvecklat WeChat som har hela 980 miljoner aktiva användare, främst i Kina.

Den mobila spelbranschen förväntas ta mer av hälften av spelindustrin som förväntas omsätta cirka 150 miljarder dollar i år. En stor marknad och ett smart drag av Snapchat att gå den vägen.

Läs den ursprungliga artikeln här.

Dela sidan:

En ny dag att bryta gamla normer

I fredags var det internationella kvinnodagen, en viktig dag. Men alla dagar bör vara dagar som främjar jämställdhet. Idag kan du som är pr-proffs fundera på om du spär på eller bryter en mansdominerad dialog? En ny dag att helt enkel identifiera kvinnliga experter och förändra samhällsbilden.

Att kvinnor är underrepresenterade i media är ett problem. Ett icke jämställt innehåll i media bekräftar maktstrukturen där kvinnor underordnas och män överordnas. Det är skevt. Kvinnors erfarenheter och perspektiv riskerar att hamna i skymundan – eller helt enkelt saknas. Fler kvinnor behövs citeras i berättelser, och speciellt lyftas i nyheter kring företagande, sport och politik. Enligt Statens Medieråd är fördelningen mellan män och kvinnor som syns i media 70 mot 30 procent, trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster. Det är ett samhällsproblem av dignitet då innehåll påverkar i sin tur normer och värderingar.

Så hur kan du som jobbar med pr göra en förändring?
Se till att identifiera olika röster inom bolaget och undersök samtidigt om du kan hitta ännu fler. Har du ett ämne i ditt uppdrag att kommunicera – kan du med en mångfald av personer belysa olika perspektiv. Lyft också frågan internt och externt, det är allas ansvar att sträva efter ett jämställt samhälle. Många tänker inte på att de är fast i gamla hjulspår, men det är allas ansvar att se till att komma ur dem.

Dela sidan:

NKs smaklösa skyltfönster

Nu öppnar NK sin nyrenoverade saluhall. För att marknadsföra den uppiffade butiken kommer influencern Michaela Forni och hennes vänner bli bjudna på en sjurättersmiddag i NK:s skyltfönster inför alla människors beskådan. Jag är inte säker på att syftet med aktiviteten är solklar? Kanske att vi äntligen får titta på när kända personer äter mat publikt, eller handlar det om drömmen om att vi kanske också kommer vilja sitta där?

Jag tror den här är aktiviteten missar målet – och dessutom är den ganska smaklös. När det finns så många människor idag, i synnerhet inom NK:s närområde, som dagligen står utan hem eller mat känns det här jippot som ett hån. Förstås är målet att de vill att folk ska handla i saluhallen. Köpimpulser utgörs till stor del av känslor, men bygger man fel känsla hos målgruppen så når man troligen inte heller sina mål. Det är viktigare än någonsin tidigare att bolag verkligen tänker sig för innan de gör aktiviteter som ger fel signaler. Idag måste man agera med eftertanke hela tiden.

Frågor som exempelvis rör jämställdhet, ekonomisk utsatthet och utanförskap är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Bolag måste ta ansvar för samhället de verkar i, då samhällsengagemang är en förutsättning för ett framgångsrikt företag, men också för att det helt enkelt är rätt sak att göra.  Jag förstår att uppsåtet inte är att skapa splittring och polarisering, men risken är stor att det är precis det som händer och att vi ökar på utanförskapet i samhället ytterligare.

Uppdatering. NK bestämde sig för att avstyra den planerade lunchen då den väckt negativa känslor, vilket inte var deras avsikt. Bra med bolag som agerar snabbt.