Dela sidan:

Experter vs. soffexperter

Varför anser många i sociala medier som har en åsikt att de plötsligt är experter på vilket ämne som helst?

Alla har idag en röst som kan bli hörd, både den riktiga experten och soff-experten. Idag kan vem som helst skapa en sida eller tråd för att belysa ett ämne. En digital demokrati som är bra.

Dock är det viktigare än någonsin att vara försiktig. Bara för att någon påstår något är det nödvändigtvis inte sant.

En expert är någon som, förutom har god kunskap i ämnet, också kan engagera sig i ett ämne från flera vinklar. En expert är inte ute efter att vinna debatten, utan vill dela med sig av sin kunskap för andra att ta ställning till. Men internet och en hel del soff-experter gör det inte alltid lätt för människor att veta vilka röster kan och borde lita på.

Frågor som besvaras av fel människor gör att deras godtyckliga gissningar får spridning. Vi matas med information under dygnets alla timmar. Ibland tenderar fakta blir osanningar, och rykten blir sanning. Att kontrollera fakta är viktigare är någonsin. Att publicera eller säga saker som inte är sant kommer inte bara nagga på din yrkesstolthet utan även skada ditt anseende och företagets varumärke som du jobbar för.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

6 tecken på att ditt innehåll är värdelöst

CC BY 2.0 Zoe Margolis

En bra SoMe-strategi syftar till att få människor att svarar på ditt innehåll på ett positivt sätt. Så, vad händer om din engagemangskampanj inte leder till någonting eller bara till negativa gensvar?

Här är 6 tecken på att du bör ompröva strategi:

1. Dina frågor får inget gensvar.
Det är en sak att ett inlägg ignoreras eller att en uppdatering inte får så mycket uppmärksamhet. Det händer de mest framgångsrika varumärkena. Men om du når ut direkt till din publik med frågor och du inte får något svar är detta ett tydligt tecken på att din strategi inte fungerar.

2. Du förlorar följare på vissa plattformar.
Ibland är det inte hela din strategi som inte funkar, men vissa delar måste optimeras eller byta taktik. Om ditt engagemang på Facebook är bra men Instagram släpar efter kan det vara dags att undersöka det. Varje kanal är unik, det är inte något nytt.

3. Det engagemang du får är ytligt.
Likes är trevliga, men kan vara ganska meningslösa. Processen att gilla ett inlägg är en snabb och enkel handling. Det behöver inte spegla ett äkta intresse. Om detta är den enda datan du tittar på och kanske det enda engagemanget du får kan det vara ett problem. Fokusera istället på den faktiska effekten och inte fåfäng data.

4. Etablerade kunder blir inte engagerade.
Det kan vara utmanande att skapa en engagemangsstrategi som ger dig möjlighet att nå ut till nya kunder, samtidigt som du behåller dina befintliga kunder ombord. Lojala kunder känner ofta som om de hamnat på efterkälken eftersom varumärkesinnehåll ofta är utformat för nya kunder. Kom ihåg att det kostar mer pengar att locka till sig en ny kund än att vårda befintliga relationer.

5. Du använder dina följares data för marknadsföring istället för engagemang.
Du kan göra mycket med data. Du kan få information om exempelvis demografi, intresse och ålder. Att använda datan för marknadsföring är bra, men inte om det är det enda du gör! Använd data för att forma innehåll som dina följare faktist vill ha.

6. Dina engagemangsmätningar är dammiga
Det finns mätningar som spelar roll. Om dessa har minskat betydligt kan det vara ett problem med din strategi. Får du människor att titta på dina videoklipp, dela dina inlägg och koppla tillbaka ditt innehåll? Bra! Det är alla bra tecken på att du är på rätt spår.

Om ditt innehåll inte gör sitt jobb, gör då en innehållsrevision och ta reda på vad som inte fungerar och vad behöver förbättras. Statiskt arbete digitalt är inte en bra taktik.

Här hittar du den ursprungliga texten.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Careem – ett bra exempel på realtidsmarknadsföring

Ni kanske la märke till att Facebook, WhatsApp och Instagram låg nere i söndags? Under cirka två timmar var det problem för plattformarnas användare att uppdatera sina flöden.

På Twitter klagade människor på plattformarnas uppehåll och det såg transportjänsten Careem, som nyligen förvärvats av Uber i Dubai, som en möjlighet och tog tillfället i akt och agerade i realtid. Jag är väldigt svag för snabba bolag!

Careem erbjöd kunder rabatterade åkningar och uppmanade människor att träffas IRL istället för digitalt som omväxling. Rabattkoden var “FBIGWADOWN” Fyndigt!

 

 

Dela sidan:

Tre pr-råd!

CC BY-NC 2.0 Thomas Hawk

Här mina bästa råd till blivande pr-kollegor. Det finns säkerligen tusentals andra värdefulla råd, men dessa tycker jag är viktiga och går att applicera på en mängd olika branscher.

1. Var trevlig och behandla andra som du vill behandlad själv
Inte så komplicerat, människor gör hellre affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Det vimlar av personer som tror att de uppfattas mer professionella, ju tuffare attityd de har. Nja, inte så smart, för tänk på att branschen är liten…

Relationer är grundstenen i PR. Är du en usel förvaltare av relationer är du också en sämre förlängd arm för de varumärken och personer du arbetar för.

2. Var inte en snackare utan en doer
Snackarna bara pratar och får inget gjort. De vill göra så mycket, men gör inget. De lever alltid i det förflutna eller i framtiden, men aldrig i nuet. Det använder alltid stora, breda, tomma och meningslösa ord för att prata om ogenomförbara strategier – men fluff går bort. Bli istället personen som faktiskt utför och sätter bollar i rullning. Och sitt inte med en dammig komplicerad strategiplan. Att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla!

3. Förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd i en värld som snurrar snabbt och tid för uppmärksamhet är väldigt knapp. Kort enkel kommunikation är något som jag föredrar! Vem orkar eller har tid att läsa superlånga pressmeddelanden eller en roman i mailform? Har du inte en rubrik så har du inte heller storyn. Att onödigt komplicera till saker i min värld, betyder att du har för lite att göra.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Konkurrera med bra förmåner

CC BY 2.0: FrankGuido

Nyckeln till ett framgångsrikt företag är att ta hand om sina anställda, och ett sätt är att erbjuda några fantastiska förmåner! Nej, jag menar inte pingisbord.. att spela rundpingis är inte för mig en förmån. Gratis lunch till anställda må vara kostsamt men det är inte dyrare än att rekrytera för att ersätta förlorad spetskompetens. Vi spenderar mycket tid på våra jobb, så när det är dags för ett nytt jobb så kanske vissa perks är mer lockande än andra.

Jag kollade runt i mitt nätverk och hörde mig för vad de hade för förmåner via jobbet här i Sverige. Kanske är ett bolag av dessa nedan din arbetsgivare imorgon!

LinkedIn: Gratis frukost, lunch, läsk och snacks. Gymkort samt tillgång till olika träningsklasser som exempelvis yoga. De får även en extra budget som kan användas till barnflicka, städhjälp eller det som den anställda behöver hjälp med för att få sin vardag mer smidig.

IKEA: Hälsobidrag samt bidrag till skor(!). Extra pensionssparande till de anställda som jobbat några år på bolaget, samt en mängd förmånliga erbjudanden genom bolaget Benify.

Spotify: Rabatt på diverse olika högtalare, vilket känns vettigt för ett bolaget som huvudsakligen sysslar med ljud. De har även olika spelrum för exempelvis LAN och brädspel.

King: Generöst friskvårdsbidrag och en kreativ arbetsplats.

Detta är en spaning för de svenska bolagen, men förmånerna ser olika ut på de andra marknader som de befinner sig på.

johanna.lindskog@lindell.org