Dela sidan:

NKs smaklösa skyltfönster

Nu öppnar NK sin nyrenoverade saluhall. För att marknadsföra den uppiffade butiken kommer influencern Michaela Forni och hennes vänner bli bjudna på en sjurättersmiddag i NK:s skyltfönster inför alla människors beskådan. Jag är inte säker på att syftet med aktiviteten är solklar? Kanske att vi äntligen får titta på när kända personer äter mat publikt, eller handlar det om drömmen om att vi kanske också kommer vilja sitta där?

Jag tror den här är aktiviteten missar målet – och dessutom är den ganska smaklös. När det finns så många människor idag, i synnerhet inom NK:s närområde, som dagligen står utan hem eller mat känns det här jippot som ett hån. Förstås är målet att de vill att folk ska handla i saluhallen. Köpimpulser utgörs till stor del av känslor, men bygger man fel känsla hos målgruppen så når man troligen inte heller sina mål. Det är viktigare än någonsin tidigare att bolag verkligen tänker sig för innan de gör aktiviteter som ger fel signaler. Idag måste man agera med eftertanke hela tiden.

Frågor som exempelvis rör jämställdhet, ekonomisk utsatthet och utanförskap är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Bolag måste ta ansvar för samhället de verkar i, då samhällsengagemang är en förutsättning för ett framgångsrikt företag, men också för att det helt enkelt är rätt sak att göra.  Jag förstår att uppsåtet inte är att skapa splittring och polarisering, men risken är stor att det är precis det som händer och att vi ökar på utanförskapet i samhället ytterligare.

Uppdatering. NK bestämde sig för att avstyra den planerade lunchen då den väckt negativa känslor, vilket inte var deras avsikt. Bra med bolag som agerar snabbt.

 

Dela sidan:

NKs smaklösa skyltfönster

Nu öppnade NK sin nyrenoverade saluhall. För att marknadsföra den uppiffade butiken kommer influencern Michaela Forni och hennes vänner bli bjudna på en sjurättersmiddag i deras skyltfönster. Äntligen får vi andra stå och titta på när de äter i IRL.

Jag tycker det här är en misslyckad aktivitet och speciellt smaklöst blir det när det dagligen sitter människor utanför som gärna hade velat kommit in i värmen för en bit mat.

 

Dela sidan:

Säg det med en video!

Video har ett starkt inflytande på företagets varumärke och möjliggör för ett företag att sätta ett mänskligt ansikte på en organisation och skapa känslor. Det gör det möjligt för företagets målgrupp att lära känna vem som leder och arbetar i bolaget samt ger företaget en möjlighet att inte bara visa vad de gör, utan även vilka de är och vad de står för. Mänskliga varumärken är dagens och morgondagens vinnare.

Videor kommer att fortsätta vara ett kraftfullt sätt att engagera människor på sociala medier. Faktum är Cisco förväntar sig att 80 procent av internettrafiken i världen förväntas vara video 2022.

Värt att tänka på!

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

IKEAs skräpsamlande båtar

Vi börjar veckan med lite pr-inspiration! Här är ett färskt exempel från Ikea som samtidigt som de visar upp sin produkt Småkryp även gör nytta. Nämligen en fjärrstyrd obemannad båt som rensar skräp i Londons vattendrag.

Det insamlade skräpet ska sedan bli en unik staty till Ikeas nya butik i London.

Det är inte första gången som Ikea använder sina produkter för att öka medvetenheten om ett samhällsproblem. 2014 använde den svenska möbeljätten sina butikslokaler i Singapore för att främja adotioner av hemlösa hundar.

Ett positivt exempel på företag som tar socialt ansvar, hoppas vi får se mer sådant framöver!

Foto: Mother London

Dela sidan:

Ny studie visar att anställda har störst förtroende för sin arbetsgivare

Edelman Trust Barometer 2019 avslöjar att förtroende hos människor har förändrats djupt under det gångna året. Folk har skiftat sitt förtroende till de relationer som ligger inom deras kontroll, som deras arbetsgivare. Globalt sett litar 75 procent på att deras arbetsgivare gör vad som är rätt, det är betydligt mer än betyget som ideella organisationer (57 procent), företag (56 procent) och media (47 procent) får.

Att fler har förtroende för sin egen arbetsgivare är intressant då ett antagande skulle kunna vara att allmänheten har mycket större förtroende för exempelvis ideella organisationer vars uppgift bland annat är att förbättra välfärd och utbildning.

Det betyder att företagsledare kan, och bör, använda sitt ledarskap förnuftigt! Medarbetare som litar på sin arbetsgivare är mycket mer benägna att förespråka organisationen, vara lojala och engagerade.

Över tre fjärdedelar av respondenterna från undersökningen säger att vd:ar borde ta ledningen för förändring snarare än att vänta på att regeringen ska införa det. Dessutom anser 71 procent av de anställda att det är avgörande att deras ledare tar ansvar i utmanande tider.

Jag fullkomligt älskar företag som reagerar och agerar! Jag tror starkt på, och har en svaghet för varumärken som har ledare som uttrycker vad de står för och inte är rädda för att höras.

Här hittar du rapporten.