Dela sidan:

Gucci får mer kritik

Förra veckan gick modeföretaget Gucci ut med en offentlig ursäkta efter att stort missnöje riktats mot dem efter att de sålt en rasistisk tröja, som nu har plockats bort ur sortimentet.

Nu, bara några dagar efter den förra digitala backlashen, anklagas Gucci för att glamourisera fattigdom genom att sälja sneakers med en smutsig look, till en kostnad av cirka 8 000 kronor. Flera menar att bolaget hånar fattiga människor som inte har ett annat val än att bära slitna skor tills de faller sönder.

Här är skorna, vad säger ni?

Dela sidan:

Meningslösa interna möten kostar bolag miljoner

Doodle presenterade nyligen sin rapport “State of Meetings Report 2019”, en rapport som bygger på data från Storbritannien, Tyskland och USA.

Insikter från rapporten var att anställda på de tillfrågade bolagen spenderade två timmar i veckan i meningslösa möten, vilket kostar bolagen 541 miljarder dollar. I genomsnitt spenderar de anställda tre timmar i veckan i möten – vilket gör två tredjedelar av alla möten onödiga eller slöseri med tid..

Jag är inte ensam om erfarenheten att ibland hamna i möten där personer stjäl ens tid. Jag har inte oändligt med tid, och onödiga möten där ingenting blir sagt är bortkastad tid. Ibland är möten störande, onödiga ritualer. En av mina tidigare arbetsgivare hade som en rutin att ha oundvikliga möten. Inbjudningar kastades ut till flers personer som inte var relevanta för mötet och som inte skulle ha något värde av det, inte heller kunna bidra med något. Men de var ändå tvingade att delta. De personer som kallar till sådana möten har ofta ett behov av att få bekräftelse på sin status genom en mötesarena.

Bara för att mötet sker i kontorets lokaler med en mängd människor, betyder det inte att det gynnar företaget – tvärtom. Att många talar om att lösa ett problem, löser inte problemet. Mötet kanske tydliggör problemet, men i många fall kommer det bara komplicera det och inte göra någon nytta alls.

Separata korta möten med relevanta personer, kan vara mer produktivt, spara pengar, minska bortkastad tid och viktigast – minska irritationen hos dina kollegor.

Dela sidan:

Helgens största konsert – en PR-succé!

Var du på konsert i lördags? Nej, jag menar inte Melodifestivalen. Samma tid som melodifestivalen drog igång i Sverige, skedde det något helt unikt i spelvärlden. För första gången genomfördes det en konsert inne i spelet Fortnite. Prick klockan 20.00 samlades 10 miljoner människor i staden Pleasant Park för att titta när DJ Marshmello ställde sig på scen och bjöd på en unik upplevelse.

Konserten pågick under cirka 10 minuter och alla vapen inaktiverades under evenemanget, vilket gjorde att alla kunde flossa och dansa hype utan att riskera att bli skjutna av någon av de andra spelarna.

För er som inte är bevandrade i spelet Fortnite så är det ett gratis online-spel som lanserades 2017. Spelidén är att 100 spelare samlas på en ö för att kämpa för sin överlevnad. Enligt spelets utvecklare, Epic Games, hade de i november mer än 200 miljoner registrerade användare världen över, vilket gör det till världens mest populära onlinespel!

DJ Marshmello! Grattis till en superb pr-aktivitet! Jag kollade inte på Melodifestivalen, utan jag och min familj missade inte att ta del av en historisk händelse i Fortnite!

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Bättre år för kvinnor i Super Bowl 2019

På söndag drar Super Bowl igång. Det verkar som det har skett en god förändring i reklamfilmerna. Många av de filmer som “läckt” har en kvinnlig huvudroll och det verkar som kvinnorna inte bara har fått tagit plats framför kameran utan även bakom. En bra utveckling då nästan hälften av Super Bowl-publiken är kvinnor. Förra året tittade 48,6 miljoner kvinnor på Super Bowl enligt Ad Age.

Förra året hade endast 13 kvinnor huvudroll eller en roll i Super Bowl-reklamfilmer jämfört med 50 män.

Här är Toyotas film med fotbollspelaren Antoinette ”Toni” Harris.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela sidan:

Våga vara rebell

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter.

Men kom ihåg rebeller som utmanar oftast inte gör det för att ställa till en scen eller för att vara upprorisk bara för sakens skull. De gör det av en stark önskan att agera på ett sätt som stämmer överens med deras prioriteringar och värderingar. De gillar inte regler men älskar kunskap. Rebelliska ledare och anställda skapar friktionen som krävs för att testa nya idéer och alternativa sätt att göra saker som leder till bättre lösningar. Rebelliska personer hittar innovativa sätt för institutioner att vara relevanta i en ständigt föränderlig värld. Utforska och innovera!

Steve Jobs frågade sig själv i spegeln varje morgon ”If today were the last day of my life, would I want to do what I am about to do today?” Var hans svar “Nej” för många gånger i rad, visste han att det var dags att agera. Var lite rebell, det är nyttigt!

 

Här hittar du den ursprungliga texten.