Dela sidan:

Så kan du vända kritik

Här är ett exempel på hur du kan omvandla kritik till ett positivt verktyg. En del av KFCs kunder var inte alls nöjda med bolagets pommes frites och klagade digitalt. Denna är från Twitter:

“Dear KFC, No one likes your fries. Yours sincerely, the entire world.”

Istället för att hänga läpp använder KFC nu tweeten i annonser både för print och digitalt, allt för berätta att nu är nya pommes på intåg och att de har lyssnat på kritiken. Kreativt grepp!

Dela sidan:

Brexit-butiken i London

Jag har precis kommit hem från England och det är onekligen Brexit som är det hetaste ämnet i landet. Här är en pr-aktivitet som nådde genom bruset då den genomfördes på ett kreativt sätt.

För en veckas sedan öppande en ”Brexit-butik” i London för att lyfta fram eventuella kommande prisökningar. Butiken lockade med Black Friday-erbjudandet ”Worst Deal Ever”.

I butiken staplades varor som exempelvis “Green Giant Prices” och “I Can’t Believe the Price of this Butter”. Dock lämnades en del hyllor avsiktligt tomma och speciellt öde var läkemedelshyllorna, då importerade läkemedel tros blir en bristvara.

Bakom affären står gräsrotsrörelsen People`s Vote och är en del i deras kampanj för att genomföra en andra folkomröstning om Brexit, trots att Theresa May uteslutit utsikterna till det.

 

Dela sidan:

Ikväll är det dags för Spinn!

Ikväll koras Sveriges bästa pr-kampanjer! Jag har fått äran att sitta i årets jury, och vet att det därför kommer bli en sprakande kväll full av fantastiskt kommunikationsarbete när vinnarna presenteras.

Hoppas vi ses ikväll!

De nominerade är:

Årets business to business
Bredda bilden – Teknikföretagen, Volontaire
Interaktion För Svenskar (IFS) – Lernia, Juno PR
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, BCW
Swedbank rivstart – Swedbank, Swedbank External Communication
The Lost Typography of Bauhaus – Adobe, Abby Priest
De tysta entreprenörerna – Danske Bank

Årets content marketing
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Birthual Reality – Gjensidige Försäkring, FLB Europa
Bredda Bilden – Teknikföretagen, Volontaire
En annan Anna – Assistans för dig, Kärnhuset
En MissLyckad webbserie – Länsförsäkringar, Stendahls
Glashuset i öknen – Guardian Glass, Graviz
Grönsaksmålet – Odlarna.se, mplusm

Årets influencerkampanj
#MissLyckad – Länsförsäkringar, Stendahls
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Berg flyttar ut – Svenska Spel, Jung Relations
Björn Ranelid spelade Ruzzle och skrev bok – MAG Interactive, Jung Relations
Funny friends of Fanta – Fanta, Isobar/Carat

Årets innovationskampanj
Brithual Reality – Gjensidige Försäkring, FLB Europa
D.EW. & A brew – Nigab, Spotlight
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW
The Cabin Cure – Visit Sweden, Prime Weber Shandwick
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
The World ́s Most Boring Billboard – Sioo:x, Stendahls
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets integrerade kampanj
Fotboll utan Fylla – IQ, IQ
MAX första restaurang – MAX Burgers, JMWGolin
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
Språkstöd – Fastighetsbyrån, Wenderfalck/Forsman & Bodenfors
The Lost Typography of Bauhaus – Adobe, Abby Priest
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Årets konsumentkampanj
Berg flyttar ut – Svenska Spel, Jung Relations
Janne Walk – Svenska Spel/ Oddset, Perfect Fools
Matchen mot mobbning – Swedbank, Prime Weber Shandwick
Surfbältet – Tele2 Sverige, Prime Weber Shandwick
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets non-profit
Gatuprat – Faktum, Perfect Fools
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
S.O.C Hör Du Mig? – Maskrosbarn, The Motor/Maskrosbarn
Skänk en tanke – Cancerfonden, Wenderfalck
Stoppa skitsnacket – Locker Room Talk/ Nõberu of Sweden, Beyond Communication
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp

Årets sociala medierkampanj
Allt Utom Matchen – Unibet, BCW
Ord från verkligheten – Mind, Wenderfalck
Said By Retards – Gil, Stendahls
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raoul Wallenberg Academy, Gullers Grupp
Värnpliktsboten – Rekryteringsmyndigheten, FamiljenPangea

Årets samhällsinformationskampanj
Fotboll utan fylla – IQ, IQ
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW Värnpliktsboten – Rekryteringsmyndigheten, FamiljenPangea

Årets varumärkesbyggare
Henke & Shoulders – Procter & Gamble, Jung Relations
Jagärlärare – Södertörns Högskola, Gullers Grupp Norrlands Ljus – Spendrups, FLB Europa
Sveriges godaste burgarkedja – MAX Burgers, JMWGolin
Varumärket Teknik – Teknikföretagen, Volontaire
Vi gör skillnad – Vårdföretagarna, Gullers Grupp

Årets bästa PR-kampanj
Frihetskapital – Länsförsäkringar AB, Rippler Communications
Om jag var socialminister – Barncancerfonden, Narva Communications
PU:REST – IVL Svenska Miljöinstitutet, Nya Carnegiebryggeriet och Carlsberg Sverige, BCW
The Raoul Wallenberg Algorithm – Raol Wallenberg Academy, Gullers Grupp
Unspoil Me – Samsung, Wenderfalck

Årets kund
Katarina Klingberg, Arla Foods
Malin Selander, Tele2 Sverige
Marita Wengelin, Max Burgers

Årets rookie
Calle Lindholm, Jung Relations
Jonas Persson, JMWGolin
Katharina Sand, Wenderfalck

Källa: Spinn

Dela sidan:

Emotionell kommunikation

Kommunikatörer spenderar naturligtvis mycket tid på att tänka på kommunikation, men det är inte vad du säger som är det mest betydande, utan hur du säger det. Vid en presentation är gester och tonläge enormt viktigt.

Emotionell kommunikation är en taktik som använder känslor och värderingar i kommunikationen, så att varumärken kan skapa kontakt med nya målgrupper samt bygga varumärkeslojalitet hos befintliga kunder.

Vi skulle vilja tro att vi är logiska varelser, men många av våra beslut är känslomässigt styrda. Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha värderingar, åsikter och övertygelser.

Här är en infografik från Pan Communcations som visar varför känslor bör vara en grundsten i kommunikation för företag.

Dela sidan:

Flexibla arbetsplatser är framtiden

De bästa talangerna i pr-branschen vill inte vara kontrollerade på mikronivå. Skärmtid mellan klockan 9-17 på byråer är förlegat. Det är viktigare med resultat och effekt än hur eller var man jobbar. PR-arbete sker inte bara under kontorstid – världen fortsätter snurra dygnet runt.

En arbetsplats som sätter upp ramar kanske har förhoppningen att folk är effektiva just under den tiden, men det finns inget som tyder på det. Istället är risken stor att folk sitter av tid när de är ålagda, utan att prestera. Och som arbetsgivare tappar man möjligheten till medarbetare som är positiva till att vara tillgängliga även efter den normala kontorstiden.

Det är ett faktum att den digitala utvecklingen har inneburit förändringar för branschen. Om man bara förhåller oss till att arbeta fysiskt på kontoret och under kontorstid missar man också enorma möjligheter för sina kunder och varumärken.

johanna.lindskog@lindell.org