Dela sidan:

4 tecken på att du behöver ledighet

Bild: Jocelyn

Har ni som jag haft en intensiv jobbstart på 2019? Håll ut det är snart påsk och kanske tillfälle för ledighet.

Här är fyra tecken på att du behöver ta några lediga dagar:

1. Rutiner gör dig uttråkad
Om du känner att dina dagar suddas ihop genom monotona arbetsuppgifter är det dags att planera in ett break eller en resa! Det kommer öka din kreativitet och skapa nya idéer. Det bästa med att planera resor är att du har något att se fram emot.

En oengagerad pr-rådgivare är inte bra för något varumärke.

2. Sömnbrist
Sömnlösa nätter utan egentligen anledning kan vara tecken på ångest och oro. Å andra sidan kanske du är som jag – en nattmänniska som tycker att alla andra går och lägger sig alldeles för tidigt. Oavsett vad så är sömn viktig, se till att ta itu med oro eller rastlöshet – du kommer bli mer produktiv och avslappnad.

3. Du börjar slarva med ditt jobb
Börjar du göra misstag med uppgifter som du aldrig tidigare gjort? Missar du möten eller missar viktiga deadlines? När du märker att det börjar hända är det bättre för företaget att du tar ett break.

4. Småsaker blir stora
Att överreagera på småsaker är ett tecken på att du inte är i balans. Det är inte kul för dig och framförallt inte dina kollegor! För allas skull – ta semester.

 

Dela sidan:

Du kan också vara ett mediehus

Har ni följt med i Emanuel Karlstens rapportering kring direktiven 11 och 13? Två ganska krångliga direktiv enligt mig, och det är säkerligen fler än jag som tycker det.

Direktiven handlar väldigt förenklat bland annat om att minska gapet mellan webbplatser och innehållsproducenter. Plattformar kommer bära ansvar för allt innehåll som någon annan publicerar hos dem, och de kommer behöva införskaffa en licens som ger dem rätt att publicera innehåll från innehållsskapare.

Det har pågått många demonstrationer runt om i Europa kring direktivet, vissa menar att detta är bra och vissa menar att detta är dåligt för yttrandefriheten.

Direktiven är viktiga, och vi alla kommer beröras av dem. En potentiell utveckling skulle kunna bli att webbplatser som Google och Facebook kraftigt kommer reducera innehållet som delas, vissa nyheter, citat eller bilder kommer inte synas, vilket kan förhindra den fria debatten. Å andra sidan kan exempelvis konstnärer och musiker få större makt för deras skyddade material.

Den svenska journalisten Emanuel Karlsten har rapporterat om direktiven och gjort det förståeligt genom att förklara det olika delarna.

Men han har varit relativt ensam om detta. Direktiven har inte rapporterats om särskilt brett i medier, varken i Sverige eller utomlands. Implementeringen av dessa kommer förändra hur internet kommer fungera, och det kan tyckas att detta skulle vara stora nyheter sedan länge. Karlsten noterade detta, och drog ihop en crowdfunding för att bekosta sitt arbete, bland annat att resa till Bryssel för att prata med parlamentsledamöter där. Där framkom det bland annat att de som röstat för direktiven, inte riktigt förstod vad de röstat på.

Det här hade vi inte fått reda på om det inte vore för att en person såg att det fanns ett stort hål i rapporteringen i svenska medier, och inte heller utan de hundratals personer stöttat rapporteringen med ekonomiska medel – och det hade definitivt inte hänt i en tid före internet. Tekniken ger gång på gång människor möjlighet att utveckla idéer och utmana traditioner, precis som vi sett i Emanuel Karlstens fantastiska initiativ. Han är sitt egna mediehus, något som du med internets hjälp även kan bli.

Nu kör vi igång veckan!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Muntlig kommunikation tar revansch

Har du lagt märke till att du kan skicka röstmeddelanden som direktmeddelanden Instagrams app? Jämfört med andra sociala plattformar, inklusive moderbolaget Facebook, är Instagram ganska sen på bollen med röstfunktionen.

Enligt The Verge kommer röstmeddelanden blir den föredragna kommunikationsmetoden – och detta är en signal till de kommunikatörer som vill slipa sin kompetens.

Med röstmeddelanden på frammarsch kommer innehållsstrategier inte bara att handla om engagemang och spridning. PR-proffs kommer behöva utvärdera “Voice engagement”, då dagens och morgondagens konsumenterna interagerar med röstmeddelanden med varumärken.

 

Dela sidan:

Kampen om järntronen

En ny pr-kampanj signerad av HBO för den sista säsongen programmet Game of Thrones har placerat sex versioner av den ikoniska järntronen på hemliga platser runt om i världen. Något som seriens fans kan leta efter och ta i besittning.

#ForTheThrone-kampanjen lanserades igår och visade på YouTube en timmes-lång video av Iron Throne i en skog. På kampanjens officiella hemsida har en nedräkning börjat ticka tillsammans med ett meddelande som ber fansen att ”Ta tronen innan tiden löper ut”.

Jag tycker bestämt detta ser ut att vara precis bredvid Valle i Lindvallen. Någon som är där och kan bekräfta?

 

Dela sidan:

Snapchat sneglar mot spelbranschen

Det ryktas att Snapchat kommer bli en spelplattform nästa månad. Det sägs att kommunikationsverktyget kommer innehålla en rad spel från externa utvecklare som är utformade att specifikt fungera i appen.

Ryktet om att Snapchatt skulle bli en spelplattform har varit i omlopp ett tag nu då den kinesiska techjätten Tencent tidigare köpt in sig i bolaget. Tencent har tidigare utvecklat WeChat som har hela 980 miljoner aktiva användare, främst i Kina.

Den mobila spelbranschen förväntas ta mer av hälften av spelindustrin som förväntas omsätta cirka 150 miljarder dollar i år. En stor marknad och ett smart drag av Snapchat att gå den vägen.

Läs den ursprungliga artikeln här.