Dela sidan:

Så kan PR stävja ojämställdhet

Idag är det måndag, ny vecka och nya möjligheter. En vecka där pr-proffs kan fundera på om de främjar eller förändrar en mansdominerad dialog. En vecka att identifiera kvinnliga experter och förändra samhällsbilden.

Att kvinnor är underrepresenterade i media är ett problem. Ett ojämställt innehåll i media bekräftar maktstrukturen där kvinnor underordnas och män överordnas. Kvinnors erfarenheter och perspektiv riskerar att hamna i skymundan – eller helt enkelt saknas. Fler kvinnor behövs citeras i berättelser, och speciellt lyftas i nyheter kring företagande, sport och politik. Enligt Statens Medieråd är fördelningen mellan män och kvinnor som syns i media 70 mot 30, trots att det råder nästan jämn könsfördelning på politiska poster.

Det är sällan sant att det inte finns kvinnor som kan tala med media. Men det är sant att de inte alltid utnyttjas. Det vill jag vara med att ändra på och jag har ett ansvar som pr-ansvarig att lyfta fram kvinnornas röst.

Hur kan du i din yrkesroll göra en förändring?
Se till att identifiera olika röster inom bolaget och undersök samtidigt om du kan hitta ännu fler. Har du ett ämne som du har i uppdrag att kommunicera kan du med en mångfald av personer belysa olika perspektiv. Lyft också frågan internt och externt då det är allas ansvar att sträva efter ett jämställt samhälle. Många tänker inte på att de är fast i gamla hjulspår, men det är allas ansvar att se till att komma ur dem.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Fyra viktiga regler för en pr-rådgivare

Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare som skor sig på folks okunnighet. I min värld är det så fel som det kan bli. PR handlar om relationer, både inåt i organisationen och utåt till mottagarna av budskapen man förmedlar. För mig känns det ganska enkelt; gör ett bra jobb samt var öppen och ärlig mot din omgivning så blir allt så mycket lättare. Jag har ett par regler jag alltid vill hålla mig till, regler som jag tror alla kan följa.

Berätta sanningen
Det kan verka självklart, men det finns några som tummar på sanningen ibland. Falska nyheter eller att medvetet sprida desinformation är inte okej. Om du blir ertappad, vilket du tids nog blir, förlorar du förtroende. Förtroende är en pr-rådgivares kanske viktigaste tillgång. Utan det blir det väldigt svårt att göra sitt jobb.

Säg förlåt
Ingen är perfekt, och när du gör fel, be om ursäkt. En uppriktigt ursäkt kommer du långt med. Att inte erkänna fel eller ducka kritik får dig inte bara att se skyldig ut, utan du kan också verka vara osympatisk. Att uppfattas på ett negativt sätt är också som i punkten ovan, en förtroendefråga.

Var inte en ja-sägare
Att säga ja bara för att blidka människor är inte en bra idé, särskilt när du inte kan genomföra det du sa ja till. Tänk på vem som är din egentliga målgrupp. Att i ett första steg göra uppdragsgivaren glad med toma löften kan verkar vara en enkel väg för att göra dig populär. Med det är kortsiktigt, om dina ord och handlingar inte följs åt, kommer du förlora viktiga relationer.

Sprid inte rykten
Världen är liten och pr-världen är ännu mindre. Sprider du illasinnande rykten kan du kyssa ditt rykte farväl. Om du inte har något trevligt att säga, säg det inte alls. Otroligt enkelt.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Ursprunglig text hittar du här.

Dela sidan:

Än är det inte försent att hoppa på videotåget

Höstlovsveckan är över och jag är åter tillbaka i bloggsfären. I helgen såg jag en intressant infografik med data kring rörligt content. Kanske finner ni den lika intressant som jag!

Vi vet alla vid det här laget att video uppskattas i sociala medier, men vad är det för innehåll som egentligen uppskattas? Enligt Animotos data är det detta innehåll från företag som fungerar bäst: Hur-du-gör-video, Topp5-listor och erbjudanden.

Se hela infografiken här nedan för fler data och insikter.

Dela sidan:

Det är inte svårt att hitta “star quality”

Jag fastnade för Walter Naeslunds artikel “Ingen lyssnar på ditt varumärke”. I den har han många viktiga poänger.

Men jag tror inte det behöver vara så svårt att hitta “star quality” hos talespersoner, och jag tror inte alla behöver ha det från början. Alla kan hitta sin kärna och utveckla den kvaliteten som behövs för att vara en framgångsrik talesperson. Alla har vi frågor som vi är personligt engagerade i, det gäller att få det att synas i kommunikationen. Jag har under lång tid arbetat med person-pr, och man bygger ett framgångsrikt varumärke inifrån och ut. De anställda är bolagets ansikte och röst. Lättaste är att börja med den digitala rösten, det är den miljö som vi alla lever i, och har nära till.

Företag som består av digitalt starka människor och hanterar sitt personliga varumärke med omsorg, kommer vara de företagen som springer om konkurrenterna. Det klassiska ordspråket ”Show, don’t tell” gäller även här. Människor vill idag förknippas med talespersoner som delar deras åsikter, något som positionerar både varumärken och dess kunder i den sociala sfären.

I framtiden kommer vårt digitala avtryck mätas likt ett kreditbetyg och poängsättas. De mest framgångsrika företagen kommer bestå av människor som har ett starkt digitalt värde. Personer som försummar sin digitala närvaro går däremot miste om fantastiska möjligheter. Det råder ingen tvekan om att sociala medier påverkar företag. Den digitala kommunikationen innebär förändring för marknadsföring, pr, varumärket och sist men inte minst, utveckling av produkter. Vi vet alla att god aktivitet i sociala medier går långt utöver att bara inrätta ett konto. Digital kommunikation utnyttjas fullt ut kan främja bolagets affärsmål.

Med tanke på den ökande mängden människor som är aktiva på sociala plattformar, kommer en digital närvaro med stor sannolikhet vara till nytta för företaget om det sköts rätt.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Var strategisk och visa äkta tacksamhet för dina anställda

Pengar och arbetsförmåner är trevliga. Människor är fantastiskt olika men ofta delar delar vi grundläggande önskemål.

Arbetsgivare bör klokt bemöta dessa primära önskemål, och vi som jobbar med kommunikation bör vara medvetna om dessa så vi kan skapa budskap på en meningsfull nivå.

Så vad är det som de flesta av oss önskar på en arbetsplats? Här är fyra önskningar:

Syfte
Ett jobb är bara ett jobb – eller kanske inte. Oavsett din position, använd din röst för att bygga upp, upplyft och uppmuntra dina kollegor. Det kommer stärka dig själv och de som finns omkring dig. Alla behöver då och då bli påminda om att deras jobb inte är förgäves. Deras ansträngningar är meningsfulla och viktiga.
Vila
Alla behöver då och då fysisk och psykisk vila från sitt jobb. Jag är ett fan av flexibelt arbete och alla jobbar inte bäst på ett kontor mellan 9-17, då de som har jobb som kräver kreativitet kanske inte får sina bästa pr-idéer under kontorets skärmtid. De som uppmuntrar sina anställda att jobba hemifrån ibland skiner lite extra enligt mig.
Empati
Visa medkänsla och förståelse för händelser som kollegor eller anställda går igenom. Vi har alla dåliga dagar. Med en gnutta empati kan man gå långt i arbetslivet – och i övriga livet för den delen.
Beröm
Vem uppskattar inte beröm? Arbetsplatser som konsekvent lyfter medarbetare kan förvänta sig högre produktivitet, mindre omsättning och en skyhög moral. Det kostar inte en krona, men många chefer missar det. Kanske av rädsla att deras anställda ska skina mer än dom.

Var strategisk och obeveklig för att visa äkta tacksamhet för dina anställda. Annars hittar de någon annanstans att arbeta!

johanna.lindskog@lindell.org

Här kan du läsa den ursprungliga texten.