Dela sidan:

Skapa stories av Netflix-filmer

Jag har snöat in på Netflix den här veckan, men jag tycker verkligen det är intressant att de anser att Fortnite är deras främsta konkurrent i dagsläget! En annan sak som Netflix har gjort för att växla upp kriget om skärmarna är denna nya funktion som låter dig dela filmer och serier via Instagram Stories.

Nu kan du enkelt dela filmer som exempelvis Roma, en film som Netflix producerat och enligt rykten lägger över 20 miljoner dollar på en pr-kampanj för att ta hem det prestigefyllda priset “Bästa film” i Oscarsgalan – en superbragd om det lyckas, då det aldrig tidigare getts till en icke engelskspråkig film.

När du väl har valt film eller serie som du vill dela, trycker du på ikonen dela till vald plattform, nu när du har möjlighet att välja Instagram Stories kan du skriva några vassa recensioner. Din berättelse är synlig i 24 timmar och har en länk till din delade film eller serie, vilket gör det enkelt för mottagaren att kolla in den på studs.

Dela sidan:

Kriget om skärmarna

Streamingjätten Netflix skriver i deras kvartalsrapport att deras största konkurrent inte är företaget HBO som många kan tro – utan företaget Epic som skapat det omåttligt populära spelet Fortnite.

Netflix som storsatsar på få tillgång till människor uppmärksamhet vid skärmarna, tävlar hårt mot Fortnite som finns tillgänglig på nästan alla plattformar, konsoler, datorer och smartphones, och har snabbt fått miljontals spelare världen över då spelet är helt gratis.

Epic uppdaterar också löpande spelet med nya så kallade “skins” och uppdateringar av spelkartan för att hela tiden hålla sina över 200 miljoner spelare nöjda.

Det här är verkligen intressant! Branschernas gränsdragningar suddas ut, och gamla konkurrenter byts ut mot nya oväntade aktörer från en helt annan bransch. Disruptiv innovation är en kraft som ändrar spelreglerna för företag och dess anställda, då behov av annan typ av kompetens kommer uppstå. Ingen kan idag sluta innovera och konkurrens kan plötsligt uppstå från vilket håll som helst. Det gamla ordspråket “Don’t fix what’s not broken” har aldrig varit så utdaterat som nu. Den som slutar uppfinna kommer bli omkörd snabbt. Netflix själva gjorde det mot amerikanska filmkedjan Blockbuster som under sin storhetstid 2004 hade 9 000 videobutiker. Idag finns det kvar en.

Vi lever i en spännande tid och extra spännande blir det för oss som jobbar med kommunikation och PR!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Hur företagens sociala ansvar påverkar köpbeslut

Bara för några år sedan var det kontroversiellt att varumärken tog ställning i aktuella frågor och samhällsproblem. Det är dock annorlunda idag, nu förväntas bolag höja rösten. En superfärsk undersökning, visserligen byggd på amerikansk data men intressant ändå, visar att bolagsvärderingar blir viktigare för konsumenterna vilket kan påverka både försäljning och lojalitet. 71 procent av de tillfrågade i undersökningen säger att det är viktigt för dem att organisationer tar ställning till sociala frågor och aktuella händelser. 75 procent säger att de kommer stödja det företag som delar deras egna värderingar.

Denna pr-spaning för 2019 delade jag med mig av den 1 januari, här kommer den igen:

Syftesdriven kommunikation innebär fokus på att främja positiva initiativ och sociala, politiska och miljömässiga frågor blir viktiga. Aktörer inom näringslivet har mycket de kan bidra med till samhällsutvecklingen. Jag är långt ifrån ensam om att hellre stötta och köpa från bolag som har ett högre syfte, tar ansvar och arbetar för ett bättre samhälle. Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan ärliga åsikter kommer få det svårt 2019.

Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå arbeta för att göra världen till en bättre plats. Företag som ignorerar viktiga frågor riskerar helt enkelt att fastna i pr-helvetet ”No brands land”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet. Ingen vill hamna där.

”If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you” – Maurice Saatchi.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Var inte en inkompetent snackare

En yngre talang frågade mig förra veckan om mina bästa pr-råd. Det finns säkerligen tusentals värdefulla råd, men jag delade med mig av ett par som som jag själv tycker är viktiga och går att applicera på en mängd olika branscher.

1. Var trevlig och behandla andra som du vill behandlad själv.
Människor gör hellre affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Det är inte så konstigt. Vi har nog alla mött personer som tror att de uppfattas mer professionella, ju tuffare attityd de håller sig med. Det brukar nästintill alltid vara tvärtom! Otrevlig och inkompetent är inte en bra kombo. Personer som har ett brett kontaktnät som de vårdat, är också en bättre förlängd arm för de varumärken och personer de arbetar för.

2. Var inte en snackare. Så trött på dessa!
Snackarna bara pratar och får inget gjort. De vill göra så mycket, men gör inget. De lever alltid i det förflutna eller i framtiden, men aldrig i nuet. Det använder alltid stora, breda, tomma och meningslösa ord för att prata om ogenomförbara strategier – men fluff går bort. Bli istället personen som faktiskt utför och sätter bollar i rullning. Och sitt inte med en dammig komplicerad strategiplan. Att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla. Ditt pr-arbete är inte, och bör inte fastna i att skapa statiska dokument.

3. Förenkla, förenkla och förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd, i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är väldigt knapp. Kort enkel kommunikation är något som jag gillar. Vem orkar eller har tid att läsa superlånga pressmeddelanden eller en roman i mailform? Har du inte en rubrik så har du inte heller storyn.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Tecken på att din anställde är en stjärna

En bra anställd person är pålitlig, proaktiv, bra ledare samt en bra följare. Men vissa anställda är exceptionella. De har färdigheter och kvaliteter som påverkar kollegor och särskilt, företagets resultat.

Här är tecken på att en anställd verkligen är något utöver det vanliga:

1. De gör mer än sina ordinarie arbetsuppgifter
Personen anpassar sig snabbt för göra det som situationen kräver oavsett roll eller position, bara för att få saker att göra.

2. De är annorlunda
De exceptionella medarbetarna är ofta lite annorlunda och lite excentriska. De är udda men på ett bra sätt. Ovanliga personligheter skakar om, gör jobbet roligare och omvandlar en vaniljgrupp till ett team som står ut.

4. De berömmer andra människor
Beröm från en chef känns bra. Beröm från en kollega kan kännas fantastisk, speciellt om man ser upp till den personen.

5. De ställer frågor när andra inte gör det
Vassa medarbetare ställer frågor eller väcker frågor och funderingar när andra tvekar att ställa dem.

6. De tycker om att bevisa att andra människor har fel
Att visa att nejsägare eller tvivlare har fel kan vara motiverande. Utbildning, talang och skicklighet är bra, men att vara driven är viktigare. Exceptionella medarbetare drivs av något djupare och mer personligt än bara en önskan att göra ett fullgott jobb.

7. De utforskar ständigt
Bra anställda följer processer men de som är snäppet vassare hittar sätt att återuppfinna och tweaka tillvägagångssätt, bara för att de kan.

Men en exceptionell kollega är ingenting man bara får, utan en arbetsgivare behöver förtjäna det. Se till att ge de som lyfter bolaget allt de behöver för att fortsätta skapa bra resultat. Det sker genom att se en individs talang och möjlighet, och förvalta det väl.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du den ursprungliga texten och källan.