Dela sidan:

Tre bra pr-aktiviteter 2018

När jag tittar tillbaka på 2018 finns det många lyckade pr-aktiviteter, men tre av dem jag sett tycker jag förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Nike + Colin Kaepernick
2016 knäböjde quartebacken Colin Kaepernick under den amerikanska nationalsången för att protestera mot rasim. Han fick motta både hyllningar och kritik, varav en av de största kritikerna var Donald Trump som menade att Colin Kaepernick skymfade landet genom att inte lägga handen på hjärtat som kutymen säger. Nike bestämdes sig dock djärvt för att Kaepernick skulle bli deras frontperson, och det blev minst sagt uppmärksammat. En del blev så arga att de bojkottade varumärket och eldade upp sina Nike-skor. Men Nike gjorde något modigt, de stod upp för något som de ansåg var viktigt och Colin Kaepernicks tweets med orden ”Believe in something, even if it means sacrificing everything. #JustDoIt” blev välkänt världen över.

Ett vågat val av Nike, men det visade sig också vara gynnsamt då försäljningen av Nike-produkter ökade bland yngre konsumenterna som anser att värderingar är viktiga.

2. ABC
Jag är svag för handlingskraftiga varumärken. När Roseanne Barr twittrade rasistskt, tog det mindre än 12 timmar för tevebolaget att avskeda skådepelaren från deras tv-show. På så sätt tog det Disney-ägda företaget makten om situationen och samtidigt ställning mot rasism.

3. Amazon
Ibland är tystnad den bästa strategin. Amazon är kända för att snabbt och ganska aggressivt bemöta kritik digitalt. När Donald Trump tidigare i år attackerade Amazon på Twitter gjorde de något annorlunda, de bemötte presidentens tweet med ignorans. En lyckad strategi. De flesta idag vet att Trump inte har en kommunikationsstrategi på Twitter och att han snabbt går vidare och slåss med någon annan istället. Ingen mening för Amazon att förlänga pinan med en twitter-battle.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Här hittar du fler pr-aktiviter som var lyckade under 2018.

Dela sidan:

YouTubes återblick 2018 en av de mest ogillade filmerna någonsin

Här är YouTube Rewind 2018. Youtubes återblick på trender, skapare och stunder som videoplattformen anser vara de mest anmärkningsvärda, en tradition sedan 2010. En film som helt enkelt ska marknadsföra plattformen och locka annonsörer.

Dock har årets återblick fått kritik och nu blivit en av de mest ogillade filmerna. Kritiker menar att YouTube saknar många händelser och personer i filmen, såsom PewDiePie och Shane Dawson. Istället syns exempelvis Ninja, känd Fortnite-profil som kritikerna menar inte är en känd från YouTube utan istället från den konkurrerande plattformen Twitch.

Avsaknaden av dessa ögonblick visar på skillnaden mellan hur plattformen vill ses och den faktiska kulturen som användarna befinner sig i, och indikerar samtidigt vilka vloggare som YouTube inte vill synas med..

(Klicka på bilden för att se filmen)

Ursprungsartikeln hittar du här.

Dela sidan:

Chefer som hänger ut de anställda

För en tid sedan satt jag i ett möte med en vd för en pr-byrå. Vi samtalade och kom snabbt in på deras senaste kampanj som hade varit mindre lyckad. En digital kampanj för ett välkänt varumärke som jag var tveksam till, eller egentligen formatet. Kampanjen bestod av extremt långa videor där budskapet levereras sent i filmen. I en digital värld där vi slåss med miljontals andra om folks uppmärksamhet är det inte helt lyckat.

Det mest intressanta är dock inte kampanjen, utan att vd:n helt enkelt höll med om min tes men skyllde på sin personal när jag tog upp frågan om den misslyckade kampanjen. Inte snyggt att hänga ut sin byrå och sina kollegor på det sättet.

Starka ledare tar ansvar och hänger inte ut anställda. När allt kommer omkring är de ytterst ansvariga. När byrån presterar strålande får chefen credd och belöningar, och detsamma gäller när det inte går lika bra. En bra ledare tar ansvar även när något går dåligt och backar alltid sina anställda i motvind.

Dela sidan:

Håll dig borta från nejsägare

Har du någonsin undrat över hur nejsägare kan bli så kraftfulla?

De personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism, de verkar alldeles för ofta få sin vilja igenom. Det är egentligen inte så konstigt. Ny, oprövade idéer gör många nervösa. Att luta sig mot en nejsägare skapar trygghet för stunden. Man slipper sticka ut hakan och ta de jobbiga besluten.

En sak som jag har lärt mig genom åren är att de som alltid säger nej också alltid har en komplicerad pr-plan, en plan som aldrig blir färdig eller är alldeles för luddig. Överdriven planering är också en form av motstånd.

Att faktiskt göra något är så mycket viktigare än den perfekta planen. Alla planer förändras, det vet alla. Planer är inte, och bör inte vara statiska dokument. Börja istället genast att justera dina planer allt eftersom förutsättningarna förändras. Då håller du dem uppdaterade. Så länge du vet vad du vill åstadkomma kommer du att flytta i rätt riktning.

Och nejsägarna då? Håll dig borta från dem. Om du bara omger dig med negativa personer kommer du också slutligen att bli en sådan. Håll dig istället nära människor som jagar sina  drömmar, övervinner sina rädslor och utvecklar sina talanger. Då kommer du att göra detsamma!

Dela sidan:

Så kan du vända kritik

Här är ett exempel på hur du kan omvandla kritik till ett positivt verktyg. En del av KFCs kunder var inte alls nöjda med bolagets pommes frites och klagade digitalt. Denna är från Twitter:

“Dear KFC, No one likes your fries. Yours sincerely, the entire world.”

Istället för att hänga läpp använder KFC nu tweeten i annonser både för print och digitalt, allt för berätta att nu är nya pommes på intåg och att de har lyssnat på kritiken. Kreativt grepp!