Dela sidan:

Två gamla och två nya kunskaper ett PR-proffs bör kunna

En pr-rådgivares jobb handlar inte bara om att förpacka kundens eller bolaget historia till journalister på gammelmedia. Dagens medier inkluderar även YouTubers, Instagramers, bloggare med flera som har makt att påverka. För att behålla en status som PR-expert måste vi branschkollegor kontinuerligt uppdatera och vässa våra färdigheter.

Det finns inte direkt någon brist på utmaningar i branschen. Tvärtom, det här är ingen räkmacka. Tekniken fortsätter att utvecklas och du kan nästan känna AI:t andas dig i nacken (Det finns faktiskt några som är rädda för AI i branschen. Det är de som bara skriver pressreleaser)

Här är två gamla och två nya kunskaper ett PR-proffs bör kunna hantera:
GAMMAL: Förenkla
Konsten att förenkla komplexitet och göra den förståelig är guld värd i en värld som snurrar snabbt och där tid för uppmärksamhet är knapp.
GAMMAL: Identifiera din målgrupp
Vem ska du prata med? När du vet det, kan du lättare veta via kanaler du når personen(erna)
NY: Flexibel disruption. Vem vill fortfarande läsa ett pressmeddelande och vem vill hellre läsa en tweet? Ska tweeten publiceras kl. 07 eller 19? Du måste vara flexibel och kunnig nog för att anpassa kommunikationen till reporterns eller influencerns individuella vanor.
NY: Bryt strukturer och regler
Om du kan anpassa dig till mottagaren och visa att du förstår vad publiken gör och vill ha, kommer den vara mer benägen att ge dig uppmärksamhet. Var beredd att följa din instinkt, inte föråldrade regler på vad som är kutym eller inte. Gamla förhållningsregler behöver brytas.

 

 

Här hittar du de ursprungliga skillsen.

 

 

Dela sidan:

Byt jobb och greppa tag i din lycka!

Jag träffar många kollegor i branschen och oftast brukar det vara inspirerande, men ibland träffar man på märkbart trötta personer som borde göra något helt annat. Det finns många anledningar till att man kan vara uttråkad eller inte trivs på sitt arbete. Ett skäl kan vara att man är överkvalificerad, och att jobbet inte längre ger några utmaningar.

Ingen blir glad av en uttråkad kollega. Det är inte kul för mig, dig eller den som är uttråkad. Dessutom kan arbetet för kunden bli lidande. Kom igen, byt jobb och greppa tag i din lycka!

Tre tecken som kan visa på att du är uttråkad på byrån:

  1. Du gör mindre än vad som förväntas. Att vara oengagerad och inte använda sig av sin expertis eller kommer med bidragande idéer kan ses som lathet och är inte populärt när man jobbar i team där alla förväntas vara lagspelare.
  2. Du kommer till jobbet och vill redan hem när du kliver över dörrtröskeln. Att förlora känslan av glädje för ditt jobb är inte bra för dig.
  3. Du möter inte dina kollegors behov och äventyrar deras arbete. Att arbeta på byrå, likt många andra arbetsplatser, innefattar uppgifter som ofta kräver att kollegor är beroende av varandra för att kunna slutföra sina uppgifter i tid. Om du inte levererar leder det till missnöje på din arbetsplats, och inte minst hos dina kunder.

Dela sidan:

Släpp attityden!

Jag har skrivit om det här tidigare men tål att upprepas. Trevliga personer kommer längre. Det finns trevliga personer i branschen, men också de som fått för sig att dryghet är något som klär en pr-konsult. Men väldigt få vill jobba med en person som inte kan hantera sin omgivning på ett respektfullt sätt. Behandla helt enkelt folk så som de vill bli behandlade.

Troligen tror många att en hård yta är något som är likställt med hur kompetent och senior man är, men det är snarare tvärtom. Du kan få medhåll om du beter dig så, men ingen kommer vilja jobba med dig egentligen, och kommer ta första bästa tillfälle för att slippa dig. Vår bransch är väldigt liten. Den som jobbar på byrå idag kan vara på kundsidan imorgon, och tvärtom. Bränner du relationerna blir det svårt att få saker gjorda.

Det är ingen långsökt gissning att många gör en lägeskoll på nya kollegor, kunder eller en ny pr-rådgivare. Inför ett köpbeslut läser vi exempelvis recensioner om företagets tjänster och vi kollar vad marknaden säger om produkten. På samma sätt kan vi alla bli personligt recenserade, i många fall inofficiellt. Finns det sprickor i fasaden brukar de alltid framträda.

Så för din egen, och för din omgivnings skull. Släpp attityden och bli en god kollega istället. Alla tjänar på det, inte minst du.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

12 anledningar till att dina kollegor stör sig på dig

Vi är alla olika och ibland kan vissa egenheter hos kollegor bli störande inslag på arbetsplatsen. PR Daily har sammanställt en lista över de beteenden som folk anser vara de mest störande. Känner du igen dig i någon av dem? Eller har du en kollega som gör någon av sakerna på listan?

Tolv saker som dina kollegor garanterat stör sig på, men troligen inte vågar berätta för dig, löst översatta från originalartikeln:

1. Högt prat i kontorslandskapet – Ta ett rum istället!
2. Uppvärmning av gårdagens lax i mikrovågsugnen – Inget är så inspirerande som doften av blöt fisk…
3. Viskningar – Säg det inför alla eller inte alls!
4. Inga skor eller strumpor – du kan vara den där sköna typen någon annanstans.
5. Att säga ”ursäkta?” som första svar på varje fråga – Skärp dig och var uppmärksam.
6. Avbryta samtal – Tala är silver, tiga är guld och lyssna är diamant.
7. Klagomål – Klagar du på allt? Är du säker på att du verkligen bör stanna på arbetsplatsen?
8. Rätta kollegorna – Det är inte superviktigt att allt blir helt rätt.
9. Mikrokontroll – Om du inte litar på dina kollegor, gör jobbet själv istället.
10. Tugga med öppen mun – Du har läppar, se till att hålla dem stängda.
11. Ta telefonsamtal i möten – Vem pratar nuförtiden? Skicka meddelanden eller gå ut istället.
12. Intrång på personligt utrymme – Om du inte är en partner eller ett husdjur, håll dig på armlängds avstånd.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Böcker om digitala strategier är gårdagens nyheter

Förra veckan blev jag inbjuden till ett boksläpp för en bok som låter läsaren veta hur man skapar de bästa digitala kampanjerna. Det finns en uppsjö av böcker som beskriver hur du och jag ska omfamna digitaliseringen på bästa sätt. Men varför ge ut råd i något så statiskt som en bok? När den väl är utgiven är råden redan daterade. Den digitala världen snurrar bra mycket snabbare än den analoga.

Den potentiella läsaren letar väl inte svar om det digitala i bokform? Jag är övertygad om att hen har andra valmöjligheter såsom bloggar, digitala tidningar, poddar, sociala medier, forum och mycket mer.

Så planerar du en bok om digitala strategier, lev istället som du lär och leverera din kunskap där målgruppen finns.

johanna.lindskog@lindell.org