Dela sidan:

varumärkesaktivism

Frågor som rör klimatförändringar och jämställdhet är, bland många andra, omöjliga att ignorera då de påverkar våra dagliga liv. Det gäller både för privatpersoner och företag. Förr i tiden var det inte vanligt att varken små eller stora varumärken tog ställning och uttryckte sina åsikter, men idag ser vi det allt oftare. Det är nästintill ett krav att ett företag tar bladet från munnen och visar sina värderingar både externt och internt. Vi lever i en modig kommunikativ tid. Platta varumärken med reaktiv kommunikationsstrategi utan åsikt kommer att falla hårt.

Dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som delar deras åsikter, något som positionerar både varumärken och dess kunder i den sociala sfären.

Alla varumärken behöver såklart inte ta kontroversiella ställningstaganden, men alla bör ändå göra något för att göra världen till en bättre plats. Varumärken som ignorerar viktiga frågor, riskerar helt enkelt att fastna i “NO BRAND’S LAND”, en zon där människor är benägna att bemöta varumärken med likgiltighet.

Men alla kommer såklart inte hålla med dig om det som ditt bolag tycker är viktigt, och speciellt inte om det är falska aktiviteter som försöker dölja sprickor i företagets fasad. Sådant genomskådas snabbt.

Men kom ihåg det Maurice Saatchi sa, medgrundare av byrån Saatchi & Saatchi:

If you stand for something, you will have people for you and people against you. But if you stand for nothing, you will have nobody for you and nobody against you.”

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Så hanterar du avundsjuka

När du rör dig in i rampljuset kommer det alltid att finnas människor som vill slå ner på dig. Oavsett om det beror på att du har publicerat en bok, fått ett nytt jobb, eller för att det helt enkelt går bra för dig så kommer vissa människor vara kritiska eller negativa.

Här är tre tips som kan hjälpa dig att hantera missunnsamma personer:

  1. Försök att inte ta det personligt. Alla kommer inte att älska dig. När du besvarar kritik, försök alltid att svara lugnt och gör det inte i affekt. Att hantera någons kritik genom att svara meningsfullt kan ta udden av den negativa kommentaren och samtidigt stärka ditt varumärke.
  2. Fokusera på det positiva. Strunta i att läsa negativa mail eller kommentarer. Att hantera viss kritik konstruktivt kan dock leda till positivt resultat. Kanske markerar kritiken ett visst problem som behöver förbättras.
  3. Använd personernas illvilja som bränsle. Tro på dig själv och håll huvudet högt! När du flyttar in i rampljuset kommer det alltid att finnas de som vill putta ner dig. Låt aldrig någon få dig att känna att du inte förtjänar strålkastaren.

Säg adjö till haters!

 

johanna.lindskog@lindell.org

 

Den ursprungliga texten hittar du här

 

Dela sidan:

Kom ihåg att du är pr-experten

Om dina stundande pr-kampanjer inte får dig att få fjärilar i magen eller får dig att studsa i stolen är det ett tecken på att de inte är särskilt spännande, varken för dig, för kunden eller för mottagaren. Saker som rullar på rutin brukar riskera att bli gråa och platta aktiviteter.

Satsa istället på de idéer du verkligen tror på!

Aretha Franklin som gick ur tiden förra veckan sa klokt:
“Be your own artist, and always be confident in what you’re doing. If you’re not going to be confident, you might as well not be doing it.”

Omvandla nervositet till en kraft istället för något som begränsar dig. Det kommer vara jobbigt i början, men kännas givande när du väl genomfört idéen. Alternativet, att inte våga utmana sig själv – kommer bara få dig att se förlorade chanser. Du kan kanske känna dig överväldigad inför uppgiften, men kom då ihåg att du är experten som har fått förtroendet från organisationen att leda pr-arbetet.

Och om det blir “fel” är inte det världens undergång. Ger du upp vid ett misslyckande kommer du inte lära dig något. Se “misslyckanden” som en läxa och kör på vidare. Våga göra annorlunda och fastna inte i gamla spår.

Kom ihåg när du hör dessa fraser från chefen eller ledningsgruppen; ”vi har aldrig gjort så förut” eller “det passar inte att göra det nu” bara är en omskrivning av ”vi förstår inte hur man utvecklas och vill inte heller lära oss.”

Du är pr-experten. Lita på dina instinkter och kunskap och träning och ha självförtroende när du tar beslut och i råden du ger.

Go you!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela sidan:

Pingisbord räcker inte för att skapa en stark företagskultur

Vi har alla någon i vår bekantskapskrets som får gratis gourmemat varje dag på sitt jobb, eller har en galet trevlig barista som serverar gott kaffe direkt till hens skrivbord, kanske tillgång till en massör som är redo att knåda och kanske till och med har ett bollhav ifall jobbet känns trist. Eller så känner du ingen som har allt det, men det finns de som har det så.

Ok, nu ska vi inte vara avundsjuka för dessa förmåner behöver inte nödvändigtvis översättas till en uppfyllande arbetsmiljö.

Här kommer några myter om arbetsplatser:

1. Myt: Pingisbord och Happy Hour är allt du behöver för skapa en bra kultur.
Nja, det kanske kan tillfredsställa en del anställda på kort sikt, men transparent kommunikation, inklusivitet och starka värderingar är det som bygger en bestående kultur.

2. Myt: Millennials vill ha samma saker som sina äldre kollegor.
Yngre medarbetare har olika livsstil och vill ha andra förmåner, och en bra hr-avdelning noterar det. Det är fortfarande skärmtid mellan 9-17 som gäller på flera byråer och kommunikationsavdelningar. Att sitta av kontorstid vs jobba effektivt verkar vara en radikal tanke.

3. Myt: Att investera i talangutveckling är slöseri med tid och pengar.
Ditt företags anställda vill med all säkerhet öka sin kompetens och ansvar, och om ni inte ger dem den möjligheten kommer en annan organisation att göra det. Det är inte konstigare än så.

4. Myt: Om du betalar anställda väl, lämnar de inte organisationen.
Kanske stämmer det för en del personer som efter ett årtionde har blivit en fyrkantig möbel i företaget, men det krävs mycket mer än en hög lön för att hålla anställda engagerade och produktiva – något som både Facebook och Google har förstått. Läs mer här.

 

Ursprungliga texten hittar du här.

Dela sidan:

När influencers leker med varumärken

Digitala påverkare eller influencers är nutidens kändisar. Allt fler använder välkända ansikten i den digitala sfären som representerar ditt företags ansikte. För en tid sedan dök en video upp i mitt sociala flöde med tv-personligheten Martin Björk som länge har frontat hotellsöksidan Trivagos reklamfilmer. Videon är en remake på de vanliga filmerna, men i denna version har Trivago blivit Knarkago. Det här är inte en ny film, men det är nu den verkar har börjat sprida sig. Trivago själva verkar inte tycka det är ett problem då videon har ett år på nacken och de vet säkert om dess existens. Vad säger ni? Bra eller dåligt för Trivagos anseende?

Här hittar ni filmen