Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 December 2013

Sociala medier, fem år av utveckling

Vi lever i en digital värld och sociala plattformar har blivit en naturlig del av vår vardag. Det är lätt att missa hur drastiskt sociala medier har förändrats på så kort tid.

Sociala medier har förändrat vårt sätt att kommunicera. Idag kan du interagera med personer världen över, människor som du annars aldrig hade kunnat möta i en diskussion.
En annan stor förändring är att ingen filtrerar din kommunikation. Förr i tiden fanns det inget sätt att nå ut till den breda skaran, utan att någon kontrollerade det du ville säga. Du kunde till exempel skriva ett brev till tidningen eller kan köpa reklamtid i teve, men det innebar att om någon inte gillade vad du hade att säga kunde du bli hindrad från att säga det. Numera kan du använda sociala medier för att få ut ditt budskap till tusentals eller miljontals människor, helt ocensurerat.

Verktyget för sociala medier, HootSuite har sammanställt färskt data och visualiserat siffrorna i en infografik. Nu när 2013 börjar lida mot sitt slut så kan den grafiken vara kul att titta på. Den visuella datan visar några av dom populäraste aktörernas utveckling sedan 2008.

Bild: HootSuite

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020