Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 november 2021

Sociala medier trender för 2022 – TikTok växer

 

Foto av Merakist på Unsplash

Talkwalker och HubSpot har identifierat några starka trender som varumärken bör vara medvetna om under 2022 i sin färska ”Social Media Trends Report”

Den största insikten är TikTok växer kraftigt, vilket kommer få varumärken och byråer att anpassa sina strategier för hur och var varumärken når sin målgrupp. Enligt rapporten har TikTok en 61 procents ökning av omnämnanden under första halvåret 2021. Plattformen blev också den första icke-Facebook-appen som nådde 3 miljarder globala nedladdningar. Eftersom TikTok planerar att introducera e-handel och en modell för intäktsgenerering kommer det nog att bli ännu viktigare för varumärken att möta sina konsumenter där.

Mer allmänt har sociala medier blivit en ännu viktigare destination för marknadsförare för att öka varumärkesmedvetenheten och engagemanget. Det finns mer än en halv miljard fler människor som använder sociala medier runt om i världen, en ökning med nästan 14 procent jämfört med föregående år. Rapporten siar också att 49 procent av internetanvändarna sannolikt kommer under nästa år att köpa från varumärken som de ser annonserar när de surfar runt.

För att framgångsrikt konvertera en användare kommer personliga annonsupplevelser att vara avgörande. Rapporten fann att varumärken bör använda sociala försäljningsmöjligheter samt samarbeta med relevanta influencers för att nå sina kunder. Närmare hälften av konsumenterna sa att de litar på rekommendationer från influencers innan de gör ett köp.

Här hittar ni rapporten!

Ursprunglig källa: PR Trends.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

PR-zombies… ja, de finns!

Vad är en PR-zombie undrar du? Jo, det är de farliga varianterna som går på total autopilot och har tappat allt driv och all kreativitet. Här är några tecken som kan...

29 november 2021

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021