Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 Januari 2020

Sociala plattformar demografi 2020

Foto an Merakist på Unsplash

De sociala plattformarna växer och det gäller att hänga med på hur de utvecklas, jag håller med, ibland känns det som ett enormt pussel av data och insikter som vi pr-experter ska känna till. Men här kommer en lathund som du kan ta med till kunden eller kommunikationsmötet för att planera nästa insats!

Facebook
Facebook har över 2 miljarder användare.
Facebook-användarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Facebook-användaren är 18-29 år.
75% av Facebooks användarna finns i stadsområden.
96% av Facebookanvändarna kommer till webbplatsen via mobila enheter.
269 miljoner av Facebooks användare finns i Indien.
Högskolestudenter utgör 77% av Facebooks vuxna användare.

Twitter
Twitter har över 330 aktiva användare varje månad.
USA är det land med flest Twitteranvändare,
Twitteranvändarna består av fler män än kvinnor.
27% av Twitter-användarna är mellan 30-49 år.
29% av Twitter-användarna bor i städer.

Instagram
Instagramanvändarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Instagrammers är 13-17 år.
De flesta av Instagramanvändarna finns i storstäder
Instagram har 600 miljoner aktiva användare dagligen.
Instagram har över 1 miljard aktiva användare varje månad.
500 miljoner aktiva användare interagerar med Instagram stories
42% av Instagrams användare är studenter.
60% av användarna säger att de upptäcker nya produkter på Instagram.

Snapchat
Snapchat har 210 miljoner aktiva användare dagligen.
24% av de personer som använder sociala plattformar har även Snapchat.
73% av 18 till 24-åringar använder Snapchat.
46% av de vuxna i USA besöker Snapchat flera gånger om dagen.

TikTok
TikTok finns på över 150 marknader och på 75 språk.
Det finns 500 miljoner aktiva TikTok-användare varje månad.
TikTok-användarna består av fler män än kvinnor.
Den största åldersgruppen för TikTok-användarna är tonåringar, 21% killar och 18% tjejer.
I Asien är Kambodja den största marknaden för TikTok.
Hälften av TikTok-användarna är under 34 år.

YouTube
YouTube har två miljarder inloggade användare varje månad.
15% av plattformens trafik kommer från USA
73% vuxna personer tittar på YouTube-videor.

LinkedIn
LinkedIn har 660 miljoner medlemmar.
Webbplatsen finns på 24 olika språk.
Regionen med flest användare är Europa med över 206 miljoner.
LinkedIn har den snabbast växande medlemsgruppen som är 18-24-åringar.

Här hittar du den ursprungliga artikeln samt källor.

johanna.lindskog@lindell.org 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020