måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 januari 2020

Sociala plattformar demografi 2020

Foto an Merakist på Unsplash

De sociala plattformarna växer och det gäller att hänga med på hur de utvecklas, jag håller med, ibland känns det som ett enormt pussel av data och insikter som vi pr-experter ska känna till. Men här kommer en lathund som du kan ta med till kunden eller kommunikationsmötet för att planera nästa insats!

Facebook
Facebook har över 2 miljarder användare.
Facebook-användarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Facebook-användaren är 18-29 år.
75% av Facebooks användarna finns i stadsområden.
96% av Facebookanvändarna kommer till webbplatsen via mobila enheter.
269 miljoner av Facebooks användare finns i Indien.
Högskolestudenter utgör 77% av Facebooks vuxna användare.

Twitter
Twitter har över 330 aktiva användare varje månad.
USA är det land med flest Twitteranvändare,
Twitteranvändarna består av fler män än kvinnor.
27% av Twitter-användarna är mellan 30-49 år.
29% av Twitter-användarna bor i städer.

Instagram
Instagramanvändarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Instagrammers är 13-17 år.
De flesta av Instagramanvändarna finns i storstäder
Instagram har 600 miljoner aktiva användare dagligen.
Instagram har över 1 miljard aktiva användare varje månad.
500 miljoner aktiva användare interagerar med Instagram stories
42% av Instagrams användare är studenter.
60% av användarna säger att de upptäcker nya produkter på Instagram.

Snapchat
Snapchat har 210 miljoner aktiva användare dagligen.
24% av de personer som använder sociala plattformar har även Snapchat.
73% av 18 till 24-åringar använder Snapchat.
46% av de vuxna i USA besöker Snapchat flera gånger om dagen.

TikTok
TikTok finns på över 150 marknader och på 75 språk.
Det finns 500 miljoner aktiva TikTok-användare varje månad.
TikTok-användarna består av fler män än kvinnor.
Den största åldersgruppen för TikTok-användarna är tonåringar, 21% killar och 18% tjejer.
I Asien är Kambodja den största marknaden för TikTok.
Hälften av TikTok-användarna är under 34 år.

YouTube
YouTube har två miljarder inloggade användare varje månad.
15% av plattformens trafik kommer från USA
73% vuxna personer tittar på YouTube-videor.

LinkedIn
LinkedIn har 660 miljoner medlemmar.
Webbplatsen finns på 24 olika språk.
Regionen med flest användare är Europa med över 206 miljoner.
LinkedIn har den snabbast växande medlemsgruppen som är 18-24-åringar.

Här hittar du den ursprungliga artikeln samt källor.

johanna.lindskog@lindell.org 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Framgångar

Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...

3 oktober 2022

Fyra regler i PR-världen

Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...

21 juni 2022

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022