Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 januari 2020

Sociala plattformar demografi 2020

Foto an Merakist på Unsplash

De sociala plattformarna växer och det gäller att hänga med på hur de utvecklas, jag håller med, ibland känns det som ett enormt pussel av data och insikter som vi pr-experter ska känna till. Men här kommer en lathund som du kan ta med till kunden eller kommunikationsmötet för att planera nästa insats!

Facebook
Facebook har över 2 miljarder användare.
Facebook-användarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Facebook-användaren är 18-29 år.
75% av Facebooks användarna finns i stadsområden.
96% av Facebookanvändarna kommer till webbplatsen via mobila enheter.
269 miljoner av Facebooks användare finns i Indien.
Högskolestudenter utgör 77% av Facebooks vuxna användare.

Twitter
Twitter har över 330 aktiva användare varje månad.
USA är det land med flest Twitteranvändare,
Twitteranvändarna består av fler män än kvinnor.
27% av Twitter-användarna är mellan 30-49 år.
29% av Twitter-användarna bor i städer.

Instagram
Instagramanvändarna består av fler kvinnor än män.
Det största åldersspannet för Instagrammers är 13-17 år.
De flesta av Instagramanvändarna finns i storstäder
Instagram har 600 miljoner aktiva användare dagligen.
Instagram har över 1 miljard aktiva användare varje månad.
500 miljoner aktiva användare interagerar med Instagram stories
42% av Instagrams användare är studenter.
60% av användarna säger att de upptäcker nya produkter på Instagram.

Snapchat
Snapchat har 210 miljoner aktiva användare dagligen.
24% av de personer som använder sociala plattformar har även Snapchat.
73% av 18 till 24-åringar använder Snapchat.
46% av de vuxna i USA besöker Snapchat flera gånger om dagen.

TikTok
TikTok finns på över 150 marknader och på 75 språk.
Det finns 500 miljoner aktiva TikTok-användare varje månad.
TikTok-användarna består av fler män än kvinnor.
Den största åldersgruppen för TikTok-användarna är tonåringar, 21% killar och 18% tjejer.
I Asien är Kambodja den största marknaden för TikTok.
Hälften av TikTok-användarna är under 34 år.

YouTube
YouTube har två miljarder inloggade användare varje månad.
15% av plattformens trafik kommer från USA
73% vuxna personer tittar på YouTube-videor.

LinkedIn
LinkedIn har 660 miljoner medlemmar.
Webbplatsen finns på 24 olika språk.
Regionen med flest användare är Europa med över 206 miljoner.
LinkedIn har den snabbast växande medlemsgruppen som är 18-24-åringar.

Här hittar du den ursprungliga artikeln samt källor.

johanna.lindskog@lindell.org 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021