Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 30 November 2016

Städa ditt digitala rykte

Som jag skrev förra veckan och många gånger tidigare, är jag övertygad om att vi inom en snart framtid kommer mäta vårt digitala rykte likt ett kreditbetyg. Vår data är och kommer vara värdefull. Internet glömmer inte din pinsamma bild från julfesten för några år sedan, och dina framtida arbetsgivare kommer inte heller missa den. Kanske kan en publicering eller en tweet sinka dina chanser att nå dit du vill. Så dumt.

Misströsta inte! Nu finns det en möjlighet att någorlunda städa upp ditt digitala rykte. Genom en svensk webbplats som heter Deseat.me skapad av Wille Dahlbo och Linus Unnebäck, låter användarna radera deras historiska data. Alla konton som du någonsin har aktiverat via din Gmail går nu att spåras och raderas.

Men kom ihåg, du kan inte ta bort bilder eller uppdateringar som dina vänner har lagt upp som handlar om dig. Så tänk både en och två gånger innan du knyter slipsen runt huvudet och går loss på julfesten, (har dock bara sett det på filmduken).

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Företag behöver rebeller

Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag fullkomligen älskar rebeller på arbetsplatser! När de flesta människor tänker på en rebell, tänker de kanske på en ganska jobbig person, någon som inte gillar...

19 November 2019

Ta ledigt eller byt jobb!

Foto av Jason Leung på Unsplash Har ni som jag haft en intensiv höst? Håll ut det är snart julledighet och tillfälle för vila ut i några dagar eller kanske rent...

14 November 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld. I undersökningen...

8 November 2019