Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 November 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash

Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld.

I undersökningen deltog 80 000 tillfrågade personer och beslutsfattare världen över. Rapporten visar bland annat att konsumenternas åsikter har blivit kraftfullare, förväntningar på bolagens tekniska framsteg ställs högre, och ansvarstagande påverkar i hög grad konsumenternas lojalitet till varumärket.

Enligt rapporten tror konsumenterna att varumärken kan ta en större roll för att skapa global stabilitet. Varumärken förväntas också att ta ställning till frågor och skapa konkret, positiv inverkan – alltså inte bara prata utan faktiskt göra skillnad. 54 % av de tillfrågade sa att de vill att de varumärken de stöder ska balansera en bra produkt med ett kraftfullt syfte och aktivism. Varumärken bör dra fördel av möjligheter där de kan bli en del av lösningen. Engagemang, mod och agerande gör att varumärken kan skapa positiv förändring och ett bestående arv.

Konsumenterna vill att teknik ska förbättra deras liv, men inte till någon kostnad. De tillfrågande betonade vikten av etik och ansvarsskyldighet.

97 % av de svarande var överens om att företag ansvarar för att de använder teknik etiskt. 92 % av de svarande sa att de skulle sluta använda en produkt eller tjänst om bolaget använde konsumentinformation oetiskt.

En strategi 2020 bör vara ökat fokus på vad som gör att ett varumärke är mänskligt för att tilltala konsumenternas nuvarande förväntningar.

Den ursprungliga texten och rapporten finns här.

johanna.lindskog@lindell.org

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020