Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 8 november 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash

Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld.

I undersökningen deltog 80 000 tillfrågade personer och beslutsfattare världen över. Rapporten visar bland annat att konsumenternas åsikter har blivit kraftfullare, förväntningar på bolagens tekniska framsteg ställs högre, och ansvarstagande påverkar i hög grad konsumenternas lojalitet till varumärket.

Enligt rapporten tror konsumenterna att varumärken kan ta en större roll för att skapa global stabilitet. Varumärken förväntas också att ta ställning till frågor och skapa konkret, positiv inverkan – alltså inte bara prata utan faktiskt göra skillnad. 54 % av de tillfrågade sa att de vill att de varumärken de stöder ska balansera en bra produkt med ett kraftfullt syfte och aktivism. Varumärken bör dra fördel av möjligheter där de kan bli en del av lösningen. Engagemang, mod och agerande gör att varumärken kan skapa positiv förändring och ett bestående arv.

Konsumenterna vill att teknik ska förbättra deras liv, men inte till någon kostnad. De tillfrågande betonade vikten av etik och ansvarsskyldighet.

97 % av de svarande var överens om att företag ansvarar för att de använder teknik etiskt. 92 % av de svarande sa att de skulle sluta använda en produkt eller tjänst om bolaget använde konsumentinformation oetiskt.

En strategi 2020 bör vara ökat fokus på vad som gör att ett varumärke är mänskligt för att tilltala konsumenternas nuvarande förväntningar.

Den ursprungliga texten och rapporten finns här.

johanna.lindskog@lindell.org

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021