Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 Mars 2016

Strategin bakom melodifestivalen

Det här är ett helt annat ämne än det jag brukar skriva om, men data och strategier är alltid intressant!

I lördags var det melodifestivalen, och den minsta i min familj har som vanligt stenkoll på tävlingen. Varje lördag vankas det popcorn och melloappen görs redo. I lördagens program presenterade Christer Björkman startordningen för finalen den 12 mars. Enligt Björkman var han och hans teams uppgift under kvällen att sätta ihop ett ”ett dynamiska startfält som ger varje artist och varje låt optimalt utrymme att glänsa”.
Det var här jag vaknade till! Jag vill veta den egentliga strategin. För visst är det väl något mer som ligger bakom denna nya process? Och varför göra en sådan grej av startordningen?
Kan det verkligen vara korrekt att Viktor och Samir låt, som är favoriten hos många av de yngsta tittarna får det bästa och ultimata utrymmet i tävligen om de nu ska starta sist i finalens startfält? Så vitt jag vet brukar man placera den yngsta målgruppens intressen rätt tidigt i program då barn brukar bli trötta lite tidigare än vuxna. Jag är nyfiken på hur mycket taktik som SVT lägger bakom sina beslut i denna ”folkets tävling”? Hur stor påverkan har startordningen för slutresultatet, och hur mycket kan detta påverkas av SVT:s placeringar?

Jag funderar också kring duellerna. Läs bara de här reglerna:

”Duellerna sätts enligt reglerna att ett bidrag som kommit trea i sin deltävling inte kan möta ett annat bidrag som kommit trea. Man kan inte heller möta ett bidrag från samma deltävling.”

Jag ser reglerna, men förstår inte varför de finns. Vore det inte mer rimligt att helt enkelt slumpa fram duellerna, eller ännu hellre, låta andra chansen fungera precis som en deltävling. Jag kanske är konspiratorisk här, men kombinationen av att fokusera så mycket på en sammansättning av startordning, duellsystem med omotiverade regler och ologiska startordningar får mig att tycka att det finns väldigt många verktyg om man nu skulle vilja styra ett resultat åt ett visst håll.

Vem är det egentligen som bestämmer vem som ska presentera Sverige?

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Vikten av proaktiv PR

Jag är helt övertygad om att hela tiden ligga steget före är en viktig bit när man bygger eller vässar ett varumärke. Där kommer proaktiv kommunikation in, framåtlutande och nötade...

29 Mars 2021

Genialisk PR-kampanj?

En lokal restaurang i Toronto har skapat en färsk kampanj som sticker ut, en kampanj som många hyllar. Good Fortune Burger släppte precis en moderniserad version av sin vanliga meny. Istället...

15 Mars 2021

Är du en PR-zombie?

Vad är en PR-zombie undrar du? Jo, det är de farliga varianterna som går på total autopilot och har tappat allt driv och all kreativitet. Här är några tecken som kan...

15 Februari 2021