Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 Februari 2018

Super Bowl-reklamen som gick fel

Vid det här laget har de flesta av oss redan hunnit se många av de roligaste reklamfilmerna från Super Bowl 2018. Humorn har helt klart stått i fokus för årets påkostade filmer, men precis som förra året, har de sociala och ansvarstagande sociala budskapen också varit viktiga för många varumärken att föra fram.

Men det är inte alltid en film under Super Bowl går som det är planerat. Biltillverkaren Dodge, kända för att bygga kraftfulla muskelbilar sände reklamfilmen “Built to serve”.

Filmen visar människor, varvat med bilar, allt med en voice over från Martin Luther King Jr:s på pricken 50 år gamla predikan “The Drum Major Instinct”. Reaktionerna lät inte sig vänta. Förutom att Dodge uppenbarligen inte hade tillstånd att använda Kings predikan kommersiellt tycker många det är smaklöst att sälja pickups med draghjälp av medborgarrättskämpen King. Ungefär som att någon i Sverige skulle sälja folköl med hjälp av Astrid Lindgren.  Något som Dodge även har missat är att King i sin predikan uppmanar människor att inte spendera sina pengar på bilar.

Martin Luther King Jr:s dotter Bernice King har också uttalat sig, och bad marknadsförare att behandla ikoniska fraser med eftertanke, och inte blanda socialt ansvar med försäljning.

 

johanna.lindskog@lindell.org

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020