Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 Januari 2019

Tecken på att din anställde är en stjärna

En bra anställd person är pålitlig, proaktiv, bra ledare samt en bra följare. Men vissa anställda är exceptionella. De har färdigheter och kvaliteter som påverkar kollegor och särskilt, företagets resultat.

Här är tecken på att en anställd verkligen är något utöver det vanliga:

1. De gör mer än sina ordinarie arbetsuppgifter
Personen anpassar sig snabbt för göra det som situationen kräver oavsett roll eller position, bara för att få saker att göra.

2. De är annorlunda
De exceptionella medarbetarna är ofta lite annorlunda och lite excentriska. De är udda men på ett bra sätt. Ovanliga personligheter skakar om, gör jobbet roligare och omvandlar en vaniljgrupp till ett team som står ut.

4. De berömmer andra människor
Beröm från en chef känns bra. Beröm från en kollega kan kännas fantastisk, speciellt om man ser upp till den personen.

5. De ställer frågor när andra inte gör det
Vassa medarbetare ställer frågor eller väcker frågor och funderingar när andra tvekar att ställa dem.

6. De tycker om att bevisa att andra människor har fel
Att visa att nejsägare eller tvivlare har fel kan vara motiverande. Utbildning, talang och skicklighet är bra, men att vara driven är viktigare. Exceptionella medarbetare drivs av något djupare och mer personligt än bara en önskan att göra ett fullgott jobb.

7. De utforskar ständigt
Bra anställda följer processer men de som är snäppet vassare hittar sätt att återuppfinna och tweaka tillvägagångssätt, bara för att de kan.

Men en exceptionell kollega är ingenting man bara får, utan en arbetsgivare behöver förtjäna det. Se till att ge de som lyfter bolaget allt de behöver för att fortsätta skapa bra resultat. Det sker genom att se en individs talang och möjlighet, och förvalta det väl.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du den ursprungliga texten och källan.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020