Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 November 2020

Thought leadership

Det går en trend just nu bland byråer – nämligen införsäljning av ”thought leadership” från höger till vänster. Något som slår mig bland de säljmail jag fått den senaste månaden är att de egentligen inte handlar om innovativ tankeledarskap, utan om klassiskt varumärkesbyggande av personliga varumärken.

Att vara tankeledare innebär att vara personen som sätter spelplanen och är den som andra måste förhålla sig till, då man leder utvecklingen framåt. En del byråer verkar tro att det handlar om webinarer på LinkedIn där företagsledaren ska prata om det som skedde igår och förlegade lösningar, men det är inte tankeledarskap.

Här är fem misstag som självutnämnda tankeledare gör:
1. Tror att en lyckad karriär i bagaget är det enda som behövs. Framgång i sig räcker inte för att förtjäna en mikrofon. Idéer och lösningar är viktigast.
2. Är ”experter” på allt mellan himmel och jord. Är man exempelvis en hotellägare kanske man inte kan vara tankeledaren på precis alla seminarium i Almedalen.
3. Driver inte diskussionen framåt, utan pratar om historia och gårdagens lösningar. Tankeledarskap handla om personliga åsikter och innovativa framåtlutande tankar, inte en återberättning. ZzZzZzZz.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Åtta hemska chefstyper

Att välja sin chef är viktig. En dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Här är åtta typer av chefer...

3 November 2020

Spinn igång Spinn

Spinn 2020 – vi måste behandla det ämnet. När flera andra galor och evenemang ställer om pga Covid-19, varför kan inte då Sveriges pr-tävling göra det? Galan är inställd och...

5 Oktober 2020

Twitter ber användaren att ”läsa artikeln”

Twitters tidigare test för få fler av sina användare att läsa artiklar innan de delade dem landade väl. Resultatet visade att människor öppnade artiklar 40 procent mer efter att ha...

28 September 2020