Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 16 november 2020

Thought leadership

Det går en trend just nu bland byråer – nämligen införsäljning av ”thought leadership” från höger till vänster. Något som slår mig bland de säljmail jag fått den senaste månaden är att de egentligen inte handlar om innovativ tankeledarskap, utan om klassiskt varumärkesbyggande av personliga varumärken.

Att vara tankeledare innebär att vara personen som sätter spelplanen och är den som andra måste förhålla sig till, då man leder utvecklingen framåt. En del byråer verkar tro att det handlar om webinarer på LinkedIn där företagsledaren ska prata om det som skedde igår och förlegade lösningar, men det är inte tankeledarskap.

Här är fem misstag som självutnämnda tankeledare gör:
1. Tror att en lyckad karriär i bagaget är det enda som behövs. Framgång i sig räcker inte för att förtjäna en mikrofon. Idéer och lösningar är viktigast.
2. Är ”experter” på allt mellan himmel och jord. Är man exempelvis en hotellägare kanske man inte kan vara tankeledaren på precis alla seminarium i Almedalen.
3. Driver inte diskussionen framåt, utan pratar om historia och gårdagens lösningar. Tankeledarskap handla om personliga åsikter och innovativa framåtlutande tankar, inte en återberättning. ZzZzZzZz.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021