Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 1 September 2016

Tre tips för att skapa datadriven kommunikation

I dagens politiska och affärsvärldar, är information nutidens olja.
Ju mer vi vet om konsumenterna, politiska väljare och deras beteenden, desto mer kan vi förutsäga hur de kommer att agera och varför. Med information kan vi lära oss att förtjäna målgruppens stöd.

Här är tre vanliga frågor om datadriven kommunikation:

1. Var börjar jag?
Titta på din data! Du kommer bli förvånad över vilka historier du kan berätta i ditt marknadsföringsarbete.
Traditionellt sett har marknadsföring haft fokus på branding, varumärkeskännedom och kundförvärv, men i ett modernt företag som arbetar med data måste marknadsavdelningen jobba nära IT- och säljavdelningen. Företag måste börja tänka holistiskt.

Att gräva i data kan leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela.

2. Hur gör jag för att lyfta fram en produkt?
Berätta med en historia byggd på data. Försök få din publik att förstå vilket värde din produkt har och hur den kan förbättra deras liv. När du vet vad människor är intresserade av, vad de letar efter och vilka problem dom försöker lösa, kan ditt innehåll bli mycket effektivare. Effektiva meddelanden handlar om att skapa rätt budskap till rätt målgrupp. Du kommer även kunna produktutveckla och tweaka din berättelse samtidigt som du lyssnar på social data.

3. Hur berättar jag en historia med data?
Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia.
Diagram är bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att datan ska vara minnesvärd, måste den vara lätt att förstå, engagerande och delbar.

Studera olika case som har använt sig av data i sin berättelse och försök förstå vilken sorts historia som gör din publik kontaktbar och engagerad.

Ett exempel på en datadriven kampanj som jag tycker om kommer från Nike+. Löparappen har skapat personliga filmer till 100 000 av sina användare. De personliga filmer har individuell statistik, samt olika väderförhållanden och stadsmiljöer beroende på var användaren befinner sig. Detta för att ge sina användare ytterligare inspiration och sporra dem för sin kommande träning men även få dom att vilja överträffa sina tidigare prestationer.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Här hittar du de ursprungliga tipsen.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020