Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 Maj 2017

Tre varningsflaggor

Likt många andra företag finns det dalar och toppar för din pr-byrå. När tiderna blomstrar kan du välja och vraka bland klienter som vill jobba med just dig, men ibland finns det dalar, uppdragen tryter och du vill kanske knipa tag i varje varumärke som korsar din byrås entré. Även de som egentligen inte passar byrån. Maris Callahan som bland annat skriver för nättidningen Spinsucks, menar att det finns vissa pr-klienter som du bör avstå från.

Här är tre varningsflaggor:

Varningsflagga #1. “Min fru/make/vän/kollega/någon tycker att bolaget behöver ha pr-stöd.”
När du träffar potentiella PR-kunder måste du uppge hur mycket tid och ansträngning som krävs från alla parter och identifiera vem som ska ansvara för dessa ansträngningar från kundsidan. Du vill inte jobba med någon som ser dina pr-aktiviteter som något jobbigt, ansträngande och bara en massa extraarbete för kunden.

Varningsflagga #2. “Vi älskade ditt förslag och vill gå vidare, men vi vill betala dig 50 procent mindre än vad du föreslog i offerten.”
Förhandlingar är vardagsmat i vår bransch, men du vill inte jobba för två kunder till priset av en. Det kommer äta upp din tid och du kommer inte göra ett bra jobb då du inte kan ge full uppmärksamhet till samtliga kunder. Ditt jobb blir helt enkelt dubbelt så svårt. Prissätter du din tid rättvist får du dina kunder att värdesätta din kunskap och expertis. Då blir kunderna också mer nöjda och lojala.

Varningsflagga #3. ”Vår tidigare pr-byrå gav oss inget resultat i media.”
Såklart, ibland misslyckas konsulter med att uppnå uppsatta mål, som exempelvis medietäckning. Men pr handlar om så mycket mer, och det är också svårt att mäta pr-resultat då de inte alltid är omedelbara. Du som konsult kan tillbringa timmar på att försöka få media att berätta din kunds historia. Men där tar din kontroll slut, och du kan bara vänta på resultatet. Sex månader senare är det möjligt att din klient får ett samtal av olika medier med anledning av ditt tidigare pr-arbete.

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du den ursprungliga artikeln.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020