Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 september 2020

Trender 2021

Foto av Oleg Laptev på Unsplash

Covid-19 har i grunden förändrat vår vardag, allt från företag och deras kunder. För oss som jobbar med pr och kommunikation har pandemin vässat nästan varje kommunikatör på bolagen inom krishantering. Krishanteringskompetens har gått från att vara en specialisering till att bli en förväntan på varje pr-ansvarig. I en värld efter eller med Covid-19 kommer dock nästintill alla företag besitta en högre pr-standard. Det kommer inte att räcka att beställa tjänster av byråer och därefter finjustera statiska dokument. Pandemin har gjort en sak mycket tydlig för pr-ansvariga och det är att omfamna förändringar snabbt.

Här är några trender som har vuxit ut ur pandemin och som säkerligen kommer att vara med oss nästa år:

1. Hälsa och säkerhet
En rapport från Ernst & Young visar att 26% av de tillfrågade föredrar varumärken och produkter som de litar på är säkra och minimerar onödiga risker. Femtiosju procent säger att de nu ägnar mer uppmärksamhet åt hur hälsosamma produkterna är, som de köper.

2. Värderingar och humanisering
Samma undersökning som ovan visar att 59% av de tillfrågade troligen kommer att handla mer lokalt på lång sikt. Dessutom visar andra rapporter att konsumenterna är mer benägna att stödja ett varumärke som bryr sig om samma sociala frågor som de själva, och mer än hälften av konsumenterna vill att varumärken ska stå upp för sociala frågor. Ord och handling kommer vara viktigt även 2021.

3. Teknik
Konsumenter är nu öppna för att använda teknik som AR och VR för att testa produkter, inför sitt köp. Ett exempel är Fenty by Rihanna som tillåter konsumenter att ladda upp ett foto av sig själva för att testa makeup. Det skapar en personlig upplevelse för shopparen och låter dem uppleva produkten utanför en butik, där de normalt skulle kunna prova produkten. Som kommunikationsproffs måste vi alltid leta efter sätt att använda teknik till att bättre ansluta till vårt samhälle.

 

johanna.lindskog@lindell.org

Här hittar du den ursprungliga artikeln.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022

Rebeller behövs i bolag

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

16 maj 2022

Onödiga möten – slöseri med viktig tid

Jag är verkligen inte ett fan av möten. Jag har tillochmed flyttat ut från mitt kontor och sitter i receptionen så jag hela tiden är tillgänglig för ta snabba samtal...

4 maj 2022