Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 September 2020

Twitter ber användaren att ”läsa artikeln”

Twitters tidigare test för få fler av sina användare att läsa artiklar innan de delade dem landade väl. Resultatet visade att människor öppnade artiklar 40 procent mer efter att ha sett uppmaningen och 33 procent öppnade artiklarna innan retweeting. Nu rullas aktiviteten ut över hela världen. Genom att uppmuntra användare att läsa innan de svarar och delar, är Twitters mål att hjälpa till att främja mer informerade diskussioner samt minska felinformation och missförstånd. Facebook har haft ett liknande program igång i Sverige sedan 2018 då de samarbetade med Viralgranskaren för att uppmärksamma sina användare på nyheter som var av tveksam karaktär.

Vi som arbetar med kommunikation bör ha en vaksam inställning till falska nyheter och andra former av desinformation. Redan nu påverkas bolag av av falska nyheter och fler bör ha system eller verktyg på plats för att upptäcka eller svara på dessa. Enligt data från 2018 tar sanningen på Twitter sex gånger längre tid att uppfattas än falska nyheter. Lögnerna hade också 70 procent större chans att bli retweetade än faktan, även om kontot inte verifierat. Människor som retweetade falsk information, gjorde det då de ansåg att nyheten var mer “färsk” än de sanna nyheterna. Eftersom människor är mer benägna att sprida falska nyheter håller de i sig längre och får därmed bredare spridning.

Hantera ”Fake news” bör vara en punkt i allas löpande kommunikationsaktiviteter.

johanna.lindskog@lindell.org

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Thought leadership

Det går en trend just nu bland byråer – nämligen införsäljning av ”thought leadership” från höger till vänster. Något som slår mig bland de säljmail jag fått den senaste månaden...

16 November 2020

Åtta hemska chefstyper

Att välja sin chef är viktig. En dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Här är åtta typer av chefer...

3 November 2020

Spinn igång Spinn

Spinn 2020 – vi måste behandla det ämnet. När flera andra galor och evenemang ställer om pga Covid-19, varför kan inte då Sveriges pr-tävling göra det? Galan är inställd och...

5 Oktober 2020