Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 2 september 2019

Vad är Datastrategisk PR?

Det här är mitt absoluta favoritämne! Jag har tjatat om datadriven kommunikation sedan 2013, så pass att datastrategisk pr har listats som en egen genre under public relations på Wikipedia. Så vad är egentligen datadriven pr-arbete? Här nedan kommer min förklaring på min alldeles egna benämning: Datastrategisk PR.

Datastrategisk PR bygger på att analysera dataflöden och utifrån det bygga kommunikativa strategier. Alla ni vet att kunskap är makt, och genom data kan du få kunskap om människor som influerar andra människor eller nå en eller flera personer som du vill påverka.
Så börja analysera och justera kommunikationen löpande. Du kommer upptäcka trender och hur människor pratar om just ditt varumärke. Med informationen du får kan du utnyttja eller minimera negativa effekter samt identifiera mönster som urskiljer svaga punkter i tjänsten eller produkten.

Men hur berättar du en historia med data? Det är lätt, du har storyn precis framför dig! Du kommer bli förvånad över vilka historier du kan berätta i ditt kommunikationsarbete.

Att gräva i data kommer leda till intressanta resultat och berättelser värda att dela. Kombinera dina ord med bilder och visualiseringar för att berätta en historia. Diagram kan vara bra när de används för att visa jämförelser, men om du vill att datan ska vara minnesvärd, måste den vara lätt att förstå, engagerande och delbar.

Data är helt enkelt en outtömlig källa till berättelser och debattartiklar, och för guds skull, se till att etablera god kontakt med företagets it-personer. Det är guld värt.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021