Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 Oktober 2015

Vad är Datastrategisk PR?

I huvudsak är det PR som drivs av analys och tillämpning av insamlad data. Allt för att driva mer framgångsrika, målinriktade och engagerande PR-aktiviteter, som i sin tur ökar ROI:n.

Så hur utvecklar och skapar du datadrivna strategier?
För det första måste du samla in data. Värdefull data finns ofta redan inom organisationen. Det viktiga är att se till att de uppgifter du samlar är relevant för att skapa en PR-aktivitet som gör att du når din målgrupp med rätt kommunikation. Den insamlade datan kan exempelvis bestå av:

  • Sålda produkter eller tjänster,
  • Besök på hemsida
  • Rapporter
  • Undersökningar
  • Social data (Blogg, Facebook och LinkedIn etc)

När du tittar på ditt företags data, kommer du säkert upptäcka att du har många olika unika målgrupper. Eftersom det inte längre räcker att bara fokusera på ålder, kön och geografi, måste du gå bredare och värdera information som identifierar intressen, vilka problem målgruppen försöker lösa och vilka svar de letar efter.

Genom exempelvis sociala plattformar kan du lära känna din målgrupp på djupet. Du måste nu lyssna och analysera! Engagerade följare och kunder skapar lojalitet, som även bidrar till affärsnyttan.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Sociala plattformar demografi 2020

Foto an Merakist på Unsplash De sociala plattformarna växer och det gäller att hänga med på hur de utvecklas, jag håller med, ibland känns det som ett enormt pussel av data...

16 Januari 2020

Dina relationer är det viktigaste verktyget du har i PR

Pr handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här mina tre viktigaste råd för...

13 Januari 2020

Vad krävs av pr-experter i år?

Foto av Kelly Sikkema på Unsplash Vad är det egentligen för egenskaper en professionell kommunikatör behöver ha under detta nya år? Säkerligen många, men Hootsuite har, efter en undersökning med över...

7 Januari 2020