Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 7 Januari 2020

Vad krävs av pr-experter i år?

Foto av Kelly Sikkema på Unsplash

Vad är det egentligen för egenskaper en professionell kommunikatör behöver ha under detta nya år? Säkerligen många, men Hootsuite har, efter en undersökning med över 3 000 marknadsförare, släppt en lista över vad de anser vara de mest troliga trenderna i sociala medier 2020. Kanske kan det hjälpa dig när du ska vässa byråns erbjudande eller rentav ditt eget? Deras toppval inkluderade personliga meddelanden, djärva politiska uttalanden och den fortsatta användarökningen av TikTok.

Företag kommer balansera offentliga och personliga meddelanden. Hootsuite fann att en-till-en-meddelanden inte har minskat och är avgörande för exempelvis förvärv av nya kunder. Varumärken kommer att fortsätta att investera i både personliga och offentliga meddelanden, med viss hjälp från automatisering.

Varumärken kommer att fortsätta ta ställning. Trist för Jesper Kling på B-Reel som är trött på fenomenet. När digital konversation blir allt mer polariserad vill kunder och framförallt anställda att bolagen gör djärvare uttalanden kring sociala och politiska frågor. Ser gärna en vidare utveckling av vad han menar med ”syftesöverdriven kommunikation” i den här artikeln: https://www.resume.se/marknadsforing/reklam/branschen-sammanfattar-2010-2019-syftesoverdriven-kommunikation-far-garna-arkiveras-under-fliken/

TikTok förväntas växa. Med mer än 800 miljoner aktiva användare varje månad, varav de flesta är 16 till 24 år, är TikTok fortfarande på väg upp. Oavsett om det varar eller inte, erbjuder TikTok marknadsförare värdefull insikt om nutid och framtid för social kultur, innehåll och samarbeten. Kommunikatörer bör hålla ett öga på TikTok.

Här är den ursprungliga artikeln.

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020