Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 10 November 2014

Vad ska en matematiker göra på en tidning?

I lördags lyssnade jag på Ekots intressanta lördagsintervju med Sveriges mediemäktigaste person Gunilla Herlitz.

Herlitz pratade om vad tidningarna måste göra för att undgå tidningsdöden, samt att den digitala utveckligen kräver nya kompetenser, exempelvis matematiker och personer som kan analysera läsarna. Tidningarna måste kunna förstå läsarna på djupet för att kunna levera relevanta nyheter. Nu finns det möjligheter enligt Herlitz, att göra en annan sorts journalistik på grund av teknikens utveckling, exempelvis interaktioner med läsarna och öppen data. Grunden för tidningarnas framtid är innehållet.

Det som slår mig när Gunilla Herlitz får frågan “Vad ska en matematiker göra där?” av journalisten Monica Saarinen, Är att Saarinen skrattar lite oförstående samtidigt som hon ställer frågan. Det som för mig är solkart, är inte lika tydligt för andra.

Analytiker och matematiker är en kompetens som efterfrågas av företag som vill hålla sig starka och konkurrenskraftiga. Jag tror även att analytiker och personer som känner till turerna kring kod kommer bli ett vanligare fenomen hos PR-byråer. Framtidens konsulter måste vara digitalt kompetenta och skapa bra innehåll, men de måste också veta hur man hanterar realtidsmarknadsföring och analysera data.

Det är inte bara PR-konsulter som måste förstå det digitala, även företagen, och speciellt styrelserna måste förstå vikten av digital kompetens. De måste veta hur företagets mål kan drivas fram fortare med hjälp av ett digitalt fokus.

Vi är mitt i den digitala utvecklingen och det går fort fram. Försäljningskanalerna är digitala, kunderna kommer från digitala vägar och marknadsföring sker oftast digitalt. Kommunikation är en ledningsfråga och det måste finnas en förståelse för det digitala och den sociala webben. Kommunikationen har blivit en viktig affärsfråga, och företag bör ha en tydligt strategisk plan hur den sociala relationen ska byggas. Detta sker inte över en vecka, utan relationer byggs över tiden. Affärsnyttan finns online och ett strategiskt affärsbeslut är att investera och utveckla den digitala närvaron för att anpassa sig till kundernas förändrade beteende.

Bland annat är sociala medier är ett viktigt verktyg som gör att du kan lära känna din målgrupp på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Denna information och kunskap måste betalas med respekt, pålitlighet och ärlighet som i gengäld skapar lojala kunder.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Kommunikativt ledarskap, viktigare än någonsin

Många av oss har arbetat på distans väldigt länge och det kan göra att vissa människor kan känna sig överflödiga och frånkopplade. Därför är kommunikativt ledarskap viktigare än någonsin. Dagens...

2 Juli 2020

Grundstenen i PR är relationer

Vissa människor verkar tro att det är glamoröst och lätt att jobba med pr, men det är snarare ett hårt arbete. Något som jag fått erfara genom åren är att...

30 Juni 2020

Yttrandefrihet är inte ansvarsfrihet

Igår sparkades Alexander Bard från TV4 efter det rasistiska utspelet han gjorde förra veckan. Tidigare menade kanalens presschef att Alexander Bard ger uttryck för sina egna privata åsikter på sina...

15 Juni 2020