Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.
Publicerad 31 augusti 2023
Vikten av att våga säga ja till nya möjligheter och samtidigt utmana den negativa energin från nej-sägarna. Det är alltför vanligt att de som alltid ser problemen blir de som hörs mest och tas på allvar. Men är det verkligen de som borde guida våra beslut?
Nej-sägare, de som ser ett halvtomt glas även när det är påfyllt, har en förmåga att dämpa vår entusiasm för nya idéer. Det är som om deras skepticism smittar av sig. Men tänk efter: är det verkligen klokt att låta dessa röster styra våra val? Kanske inte. Trots det är det lätt att känna sig tryggare i deras närvaro – att inte behöva sticka ut hakan och ta risker.
För mig är snabba och okonventionella beslut något som inspirerar och driver framåt. Att agera är ofta viktigare än att ha den perfekta planen. Planer förändras ändå, och att kunna anpassa sig när omständigheterna ändras är en värdefull färdighet. Så länge vi har ett tydligt mål för ögonen kan vi hålla kursen och arbeta oss närmare det vi vill uppnå.
Överdriven planering kan faktiskt vara en form av motstånd, en sätt att undvika att ta beslut och agera. Att vara för ängslig förändrar inte det faktum att världen och affärsvärlden utvecklas. Företag som stannar på paushyllan och väntar på det perfekta ögonblicket missar ofta möjligheterna som dyker upp i det okända. Att vara beredd att omfamna förändring och det oväntade ger företag en fördel.
Så! Låt oss inte låta nej-sägarna dominera våra beslut. Istället bör vi våga säga ja till möjligheter och våga utmana oss själva. Att agera, även om det inte finns en perfekt plan, är ofta det som leder till verklig framgång. Att stå upp mot överdriven planering och ängslighet är viktigt för att anamma förändring och möjligheter. Så, låt oss våga säga ja och vara de som driver framåt med entusiasm och mod.
I PR-branschen, precis som i många andra områden, finns det två distinkta personlighetstyper: “Snackarna” och “Doers”. Snackarna är de som pratar mycket, har stora visioner och lösningar på allt, men...
14 augusti 2023I dagens arbetsmiljö där effektivitet och produktivitet är nyckeln till framgång, har onödiga möten blivit ett stort hinder för många organisationer. Som PR-chef är du väl medveten om att varje...
10 augusti 2023Som PR-rådgivare är varje dag en spännande utmaning, och framgång kräver en kombination av färdigheter och egenskaper som kan vässas och förbättras. I en bransch där tidsfrister och strategiska beslut...
8 augusti 2023