Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 Januari 2021

Våga vara mänsklig

Nu har vi befunnit oss i pandemin länge, och det har påverkat oss och hur vi exempelvis använder de digitala plattformarna. Det är inte alls så konstigt att aktiviteten och kreativiteten ökat på plattormar som TikTok och Instagram. Människor är sannolik idag mer medvetna än tidigare om vad de gör, vad de säger och vad de uttrycker, eftersom de har tid att göra det. Något som påverkar eller förändrar människor vad de står för och dessutom uppmärksamma dom på vad som betyder något för dom. Det kommer i sin tur påverka varumärken.

Du vill ha dina kunders och följares uppmärksamhet, bekräftelse och förståelse. För att få detta måste du som varumärke våga höras och inte vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli anlitad. Räkna inte med att bli vald slumpmässigt av kunder. Du kommer istället behöva stiga åt sidan för tyngre och vassare konkurrenter.

Jag har genom mina år i branschen sett en hel del ängslighet. Jag har mött personer som filar på långtgående strategidokument istället för att börja leverera och få saker gjorda. Det finns varumärken som vill våga ta ton och höras, men som inte törs för att inte bli gillad av precis alla. Många företag pratar om att vara agila, kommunikation bör också vara det, samt människorna som jobbar med det. Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha övertygelser, mål och värderingar. Var inte rädd för att visa eventuella brister, ingen är perfekt. Jag vill se mänsklighet i realtid bakom företagsväggarna.

De mest framgångsrika företagen i framtiden kommer vara de som består av människor med starkt digitalt värde som humaniserar sitt varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Ingen bråkar med Wendy’s

Den amerikanska snabbmatskedja Wendy’s som är känd för sina hamburgare och kycklingmackor, är sedan en tid tillbaka även blivit kända för sitt vassa twitterkonto. Många företagskonton i sociala medier kan...

18 Januari 2021

10 trender för sociala medier 2021

Vill du veta de viktigaste trenderna som  kan påverka hur du hanterar din närvaro på sociala medier under det kommande år som snart är här? Här är 10 trender: Spel, YouTube...

15 December 2020

Sluta arbeta gratis

Foto av Kelly Sikkema på Unsplash Den senaste tiden har vi kunnat läsa om gratisjobben som ökat under pandemin. Det har också drabbat pr-personer i den form att fler blir tillfrågade...

8 December 2020