Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 6 januari 2021

Våga vara mänsklig

Nu har vi befunnit oss i pandemin länge, och det har påverkat oss och hur vi exempelvis använder de digitala plattformarna. Det är inte alls så konstigt att aktiviteten och kreativiteten ökat på plattormar som TikTok och Instagram. Människor är sannolik idag mer medvetna än tidigare om vad de gör, vad de säger och vad de uttrycker, eftersom de har tid att göra det. Något som påverkar eller förändrar människor vad de står för och dessutom uppmärksamma dom på vad som betyder något för dom. Det kommer i sin tur påverka varumärken.

Du vill ha dina kunders och följares uppmärksamhet, bekräftelse och förståelse. För att få detta måste du som varumärke våga höras och inte vara medioker. Våga ta ställning i frågor och höja din röst. Om du inte syns eller hörs kommer du förmodligen inte heller bli anlitad. Räkna inte med att bli vald slumpmässigt av kunder. Du kommer istället behöva stiga åt sidan för tyngre och vassare konkurrenter.

Jag har genom mina år i branschen sett en hel del ängslighet. Jag har mött personer som filar på långtgående strategidokument istället för att börja leverera och få saker gjorda. Det finns varumärken som vill våga ta ton och höras, men som inte törs för att inte bli gillad av precis alla. Många företag pratar om att vara agila, kommunikation bör också vara det, samt människorna som jobbar med det. Människor vill ansluta sig till andra människor, inte med varumärken. Ditt företags personlighet och röst är det som gör att ni kan få en personlig kontakt med era kunder och följare. Precis som människor kan företag ha övertygelser, mål och värderingar. Var inte rädd för att visa eventuella brister, ingen är perfekt. Jag vill se mänsklighet i realtid bakom företagsväggarna.

De mest framgångsrika företagen i framtiden kommer vara de som består av människor med starkt digitalt värde som humaniserar sitt varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021