Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 28 November 2016

Var trevlig och stärk dina relationer

Jag har träffat väldigt många trevliga personer inom kommunikationsbranschen, men blir alltid lite paff och förvånad när jag stöter på en mindre trevlig ny bekantskap. Vilka är dom och varför tror de att deras otrevliga attityd funkar? I mina ögon är en otrevlig fasad ett skal för osäkerhet och låg självkännedom. Behandla andra som du vill behandlad själv. Inte så svårt. Jag är ju en aning insnöad i mitt arbete med pr, men jag ryser när jag möter personer som inte förstår vikten av att vårda sitt personliga varumärke både analogt och digitalt.

Nobelpristagaren Daniel Kahnemans studie visar att människor hellre gör affärer med en person som de gillar och litar på istället för någon som de ogillar. Även om den sistnämnda erbjuder en bättre produkt till ett lägre pris. Det här gäller människor men samma princip går att appliceras på företag. Dina kunder tar ofta sina köpbeslut digitalt, och ibland efterfrågar de säkerligen råd eller läser recensioner om ditt företags tjänster eller produkter på olika webbplatser. Det går helt enkelt inte att dölja sprickor i fasaden.

Så om du är ett företag eller person som behöver slipa på uppförandet, tänk på att samma principer gäller för alla faser i livet, oavsett om det är på jobbet eller i relationer. De flesta vill arbeta och bygga relationer med personer som är sympatiska och ger ett trevligt bemötande.

Nu kör vi igång denna vecka med att vara trevliga!

johanna.lindskog@lindell.org

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Ta ledigt eller byt jobb!

Foto av Jason Leung på Unsplash Har ni som jag haft en intensiv höst? Håll ut det är snart julledighet och tillfälle för vila ut i några dagar eller kanske rent...

14 November 2019

Strategi 2020: ökat fokus på vad som gör ett varumärke mänskligt

Foto: Nik Shuliahin från Unsplash Ny rapport från WE communications Brands in Motion 2019 visar att de finns stigande förväntan på att varumärken tar ansvar i en alltmer polariserad värld. I undersökningen...

8 November 2019

4 anledningar till varför de bästa talangerna säger upp sig

Foto: Brooke Lark från Unsplash Förra veckan träffade jag en företagsledare som berättade att de har svårt att hitta bra kommunikations-personer och att de har en historik med att ha svårt...

4 November 2019