Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 25 Maj 2015

Varför anlita en PR-byrå?

En bekant till mig ställde denna fråga till mig för ett tag sedan: Varför ska jag anlita en PR-byrå?
PR har en betydande roll i framgången för alla företag, särkilt idag, i vårt digitala samhälle. Digital PR eller Datastrategiskt PR som jag kallar det, kan hjälpa ditt företag att nå rätt publik. En PR-byrå som jobbar med detta kan bland annat hjälpa dig med:

Insikter
Det är alltid bra att få höra externa åsikter. Man kan lätt bli insnöad på sina egna nyheter och då få svårt att kunna värdera sig själv. Du kanske tror att ditt företag har ett nyhetsvärde i en historia att dela, men kommer folk verkligen vara intresserade?

En byrå kommer hjälpa dig att välja ut eller skapa nyheter för personer som faktist är intresserade av ditt ämne. Det kan vara ett pressmeddelande, men även budskap och nyheter på digitala plattformar. En moderna PR-byrå analyserar dina följare och fans och vet vad du ska skriva om för att verkligen nå ut och skapa starka relationer.

Kunskap
Din PR-byrå ska vara din stöttepelare, men även en rådgivare som säger sanningen och gör det som är bäst för varumärket. Ibland kan det vara svårt att höra, men det kommer säkerligen främja och stärka varumärket. Jag gillar exempelvis inte när mina underleverantörer bara nickar och utför det jag efterfrågar, jag vill ha en diskussion och vända och vrida ett ämne för att på så sätt maximera resultatet av en PR-aktivitet.

Utförande
Jag mäter allt, tweets, kommentarer och inlägg poängsätts. Alla mina PR-aktiviter avspeglas digitalt och det gör att jag snabbt kan se om hur väl mitt arbete tar sig. Med hjälp av en PR-byrå kan jag få vägledning i att förbättra strategin som sedan hjälper mig att uppnå bättre resultat.

 

Källa 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020

Nu förbjuder The Guardian fossilannonser

The Guardian gjorde ett modigt ställningstagande i onsdags. De ska inte längre acceptera annonspengar från olje- och gasföretag och beslutet trädde i kraft omedelbart. Tidningens motiverade sitt ställningstagande med uttalandet:...

4 Februari 2020