Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 30 Juni 2016

Vässa företagets insatser under Almedalsveckan

Nu är det bara några dagar kvar tills Almedalsveckan sätter igång. Det arrangeras i år över 3 000 anmälda seminarier, och av dessa är det 829 stycken som sänds på webben. Alla kan nog hålla med om att teknikens utveckling har varit avgörande hur vi interagerar med ett företags målgrupp, det gäller både stora och små bolag. Även om tekniken har förändrat hur vi kommunicerar med kunderna är det också väldigt bra att träffa sina människor ansikte mot ansikte. Nu tror jag dock inte att den huvudsakligen kundkretsen för ett normalstort bolag finns på plats i Almedalen, men genom att ha ett seminarium kan du hitta nya kunder, träffa samarbetspartner och spela ut dina konkurrenter som troligtvis har sitt tält någonstans i närheten.

För att bygga långvariga och framgångsrika relationer måste du se till att ditt seminarium genomförs på ett proffsigt sätt. Ett halvdant arrangemang kommer inte gynna ditt bolags varumärke. Känner du att du ligger i riskzonen så misströsta inte! Det finns fortfarande chans att vässa närvaron!

Först och främst, rätt personer på plats är avgörande. Även om du har investerat i en snygg lokal på en attraktiv plats är det bortkastade pengar om du inte har bra personer som representerar ditt företag. De kan göra mer skada än nytta! Det är inte helt ovanligt att man påträffar överförfriskade personer i mingeldjungeln som man vill låsa in Visbys gamla fängelse och sedan kasta iväg nyckeln.

Nästa sak du ska tänka på är mycket viktig. Se till att ditt team har tydliga uppgifter med ett lika tydligt mål. Samla kollegorna innan seminariet sätter igång och gå igenom er strategi för aktiviteten. Ett team av personer som är organiserade kommer ge ett positivt intryck för besökaren och nya potentiella samarbetspartners. Snurriga kollegor som egentligen inte vet varför de är på plats ger ett negativt intryck av företagets varumärke.

Till sist. Detta kostar ingenting. Ta fram din sociala sida och se till att bygga relationer på ett gammeldags sätt. Ägna varje dag lite tid åt att småprata och socialisera. Om detta inte är inte din starka sida är det en ovärderlig egenskap att utveckla. Öva på att ta kontakt. Kom ihåg att du är ditt företagets varumärke, vare sig du vill eller inte.

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

 

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

De skarpaste kommunikatörerna jobbar inte längre bara på byrå

Inhousebyråer blir allt vanligare då fler företag nu vill ha spetskompetens inom kommunikation inom sina egna väggar, mycket för att ledtiderna förkortas. Därför är det inte heller särskilt konstigt att...

24 Februari 2020

8 giftiga chefer som får anställda att säga upp sig

Foto av jeehoots.com på Unsplash Att välja sin chef är viktig, för en dålig chef kommer inte bara äventyra din karriär, de kommer också att påverka ditt personliga liv negativt. Business...

11 Februari 2020

Satsa på Person-PR!

Person-PR, varför är det så få byråer i Sverige som har det i sitt erbjudande idag mot kunder? Det är och kommer vara superviktigt framöver. Om jag hade varit byrå-vd,...

6 Februari 2020