Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 27 November 2015

Vem granskar granskarna?

I onsdags såg jag Uppdrag Granskning. Jag hade sett trailern som berättade att Ulf Ekman, fd pastor för församlingen, blir ertappad för att tagit emot stora summor pengar från flera håll i världen. Alltid kontanter aldrig några banköverföringar. Jag såg programmet och min bild av Livets Ord bekräftades, korrupt. Organisation var byggd likt ett pyramidspel, de på toppen tar både hela kakan och smulorna.

Jag är en aning arbetsskadad och ville kontrollera Livets Ords krishantering. Min gissning var att den skulle vara under all kritik, men möttes av en blogg som hade besvarat alla de frågor som programmet hade väckt hos mig.

En av frågorna som besvaras är exempelvis:
Uppdrag Granskning säger att de lyssnat på timmar av Livets Ords undervisning. Hur kan de ha fått en felaktig bild?
“Trots att UG hävdar att de lyssnat till ‘timmar av undervisning’ om ekonomi från Livets Ord, är alla de citat man använder i inslaget 25-30 år gamla. Inget aktuellt bild- eller ljudmaterial från Livets Ords undervisning har använts i reportaget”

Programmet gav en snäv vinkel. Min gissning är att många inte själva söker vidare information efter programmet, utan nöjer sig med den bild som ges i reportaget. Jag vet inte vad som är sant i det här fallet, men jag vet åtminstone att verkligheten inte är så ensidig som Uppdrag Granskning vill framställa det som. Det enda som är säkert är att Ulf Ekmans kvinnosyn är förkastlig, vilket bevisas då han klappar Uppdrag Gransknings reporter Anna Lindman på kinden och säger “lilla sötnos”.

 

johanna.lindskog-lindell@hyperisland.se

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med...

22 Maj 2020