Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med Paolo Roberto, vilket är helt förståeligt. Dock är det konstigt att man som bolag inte väljer att göra en bakgrundskoll, då personen i fråga har en historik med sexistiska uttalanden. Fram tills nyligen tyckte exempelvis K-Rauta att det var helt ok, då han figurerat i företagets kampanjer.

Så hur ska man tänka för att välja rätt person för just ditt företag? Här kommer några tips:

Många tänker “kändisar” när de vill använda influencers. Både du och jag är influencers i viss mån, vi påverkar både familj och vänner med våra tankar och åsikter. Det är viktigt att du tänker på att personen synkar med företagets varumärke. Så ta en grundlig titt på din blivande influencers totala digitala närvaro innan du bestämmer dig. Bara för att en person exempelvis skrivit ett inlägg som tangerar ert ämne betyder det inte nödvändigtvis personen passar att vara en samarbetspartner till er.

Om du är ett företag som exempelvis förespråkar ett jämställt näringsliv med fler kvinnor i ledande positioner, ja då kanske du inte ska samarbeta med en person som negligerat det problemet. Så återigen, ta dig tid att göra research. Och tänk på att influencern som du väljer att samarbeta är inte bara en digital annonsplattform. De är precis som du och jag, en människa med åsikter och tankar som delas av deras följare. De kan med andra ord skapa en mäktig word-of-mouth som kan stärka eller stjälpa ditt företags varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021