Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 Maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med Paolo Roberto, vilket är helt förståeligt. Dock är det konstigt att man som bolag inte väljer att göra en bakgrundskoll, då personen i fråga har en historik med sexistiska uttalanden. Fram tills nyligen tyckte exempelvis K-Rauta att det var helt ok, då han figurerat i företagets kampanjer.

Så hur ska man tänka för att välja rätt person för just ditt företag? Här kommer några tips:

Många tänker “kändisar” när de vill använda influencers. Både du och jag är influencers i viss mån, vi påverkar både familj och vänner med våra tankar och åsikter. Det är viktigt att du tänker på att personen synkar med företagets varumärke. Så ta en grundlig titt på din blivande influencers totala digitala närvaro innan du bestämmer dig. Bara för att en person exempelvis skrivit ett inlägg som tangerar ert ämne betyder det inte nödvändigtvis personen passar att vara en samarbetspartner till er.

Om du är ett företag som exempelvis förespråkar ett jämställt näringsliv med fler kvinnor i ledande positioner, ja då kanske du inte ska samarbeta med en person som negligerat det problemet. Så återigen, ta dig tid att göra research. Och tänk på att influencern som du väljer att samarbeta är inte bara en digital annonsplattform. De är precis som du och jag, en människa med åsikter och tankar som delas av deras följare. De kan med andra ord skapa en mäktig word-of-mouth som kan stärka eller stjälpa ditt företags varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

En ny tid

Foto av RetroSupply på Unsplash Personer som hanterar pr förstår att deras primära uppgift nu är att se till att de företag de representerar ska navigera utmanande omständigheter. Dock bör man...

2 Juni 2020

Hantera kommunikation med eftertanke

Påminnelse till alla varumärken: Var extra försiktig när du annonserar mitt i pandemin. Här är två avskräckande exempel: Pepsi möttes av digitalt hån på nätet efter att ha sponsrat en annonsyta...

27 Maj 2020

Twitters vd digitaliserar

foto av dole777 på Unsplash Här är kommer lite solskenshistorier om Twitters vd Jack Dorsey som är ett föredöme just nu. Jack twittrade förra veckan att han kommer att donera 10...

19 Maj 2020