måndag29 maj

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 22 maj 2020

Vet du vem din influencer är?

Efter Paolo-disastern som briserat de senaste dagarna kanske många företag funderar nu på hur man egentligen ska tänka kring samarbete med influencers. Många företag har idag avslutat sina samarbeten med Paolo Roberto, vilket är helt förståeligt. Dock är det konstigt att man som bolag inte väljer att göra en bakgrundskoll, då personen i fråga har en historik med sexistiska uttalanden. Fram tills nyligen tyckte exempelvis K-Rauta att det var helt ok, då han figurerat i företagets kampanjer.

Så hur ska man tänka för att välja rätt person för just ditt företag? Här kommer några tips:

Många tänker “kändisar” när de vill använda influencers. Både du och jag är influencers i viss mån, vi påverkar både familj och vänner med våra tankar och åsikter. Det är viktigt att du tänker på att personen synkar med företagets varumärke. Så ta en grundlig titt på din blivande influencers totala digitala närvaro innan du bestämmer dig. Bara för att en person exempelvis skrivit ett inlägg som tangerar ert ämne betyder det inte nödvändigtvis personen passar att vara en samarbetspartner till er.

Om du är ett företag som exempelvis förespråkar ett jämställt näringsliv med fler kvinnor i ledande positioner, ja då kanske du inte ska samarbeta med en person som negligerat det problemet. Så återigen, ta dig tid att göra research. Och tänk på att influencern som du väljer att samarbeta är inte bara en digital annonsplattform. De är precis som du och jag, en människa med åsikter och tankar som delas av deras följare. De kan med andra ord skapa en mäktig word-of-mouth som kan stärka eller stjälpa ditt företags varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Framgångar

Foto Miguel Bruna på Unsplash Jag har en framgångsrik vän som inte alls trivdes på sitt förra jobb, då chefen hela tiden förminskade personens insatser. För att jobbet skulle flyta på...

3 oktober 2022

Fyra regler i PR-världen

Foto av Daniel Fazio på Unsplash Vad gör en bra pr-rådgivare? En uppfattning många utanför branschen kan ha är att de som arbetar med pr är någon form av lömska sanningsförvrängare...

21 juni 2022

Att pitcha nyheter är som att dejta

Foto av Jess Bailey på Unsplash Många av de personerna som jag träffar i mitt arbete undrar ofta hur jag jobbar med att pitcha nyheter till media. Jag ser ju mig...

18 maj 2022