Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Johanna Lindskog Lindell

Jag heter Johanna Lindskog Lindell och är pr-rådgivaren som bygger och ger varumärken en tydlig och mänsklig röst. Mitt fokus ligger är PR, data och sociala medier, tre saker som gärna får blandas. Har bloggat på Resumé sedan 2013.


Publicerad 3 juni 2019

Victoria’s Secret lägger ner teveshow

CC BY-NC-ND 2.0 Cyril Attias

Victoria’s Secret meddelar att de inte längre kommer tv-sända sin årliga modeshow – en show som genom åren har varit ett sätt för dom att branda sig. Men det amerikanska bolaget har haft det svårt att vara relevanta de senaste åren och har tagit emot mängder av kritik för att de har ett kvinnoideal som inte många tycker är sunt, medan andra genom åren har hyllat deras show som en genialisk marknadsföringsstrategi.

Underklädesföretaget har redan stängt många av sina fysiska butiker, och förutspås att stänga ännu fler. Butiksdöden har säkert ett finger med i spelet, men jag tror att tiden helt enkelt har sprungit förbi bolaget. Victoria’s Secret har misslyckats med att anpassa sig till konsumenternas efterfrågan. I alla branscher har trenderna inom marknadsföring förändrats, och ett bolag som har fastnat i en tv-sänd gala med behåar och kändismodeller år efter år, känns dammigt, vilket speglar tittarsiffrorna som dalat kraftigt.

Modeshowen tv-sändes för första gången 2001. Miljontals människor världen över har sett modeller iklädda strassunderkläder med enorma vingar på podiet, och artister som Lady Gaga, Ed Sheran och Taylor Swift är några som har uppträtt genom åren.

I samband med att Victoria’s Secret meddelade att det inte längre kommer sända showen sa de att de ”must evolve and change to grow”.

Bolag som inte har förmåga att ändra sig och leva i samtiden är morgondagens förlorare. Det återstår att se hur det går för Victoria’s Secret, om de är för sent ute, eller om de kommer lyckas rädda sitt varumärke.

Dela blogginlägget:

Mer från Johanna Lindskog Lindell

Till bloggen >

Rebeller behövs!

När de flesta människor tänker på en ”rebell”, tänker de på en jobbig person – någon som inte gillar att följa instruktionerna och som orsakar obekvämligheter. Men kom ihåg rebeller som...

4 oktober 2021

Nej-sägarna

Nej-sägarna är de personerna som alltid ser ett halvtomt glas, de som aldrig ser lösningar och bemöter nya idéer med negativitet och skepticism. Märkligt nog verkar många lyssna mer till...

20 september 2021

Här kommer tre PR-råd

Foto av Vonecia Carswell på Unsplash PR handlar främst om relationer. Bränner man dem blir det svårt att få jobbet gjort. Efter några år på nacken i PR-branschen är det här...

7 september 2021