Marketplace borde döda Blocket i långa loppet

Överlever Blocket Facesbooks lansering av köp- och säljtjänsten Marketplace? Kortsiktigt ja. Långsiktigt – troligen inte.

Här är varför jag tror det.

Blocket är i mångt och mycket en kopia på amerikanska Craigslist. Fult men trovärdigt och enkelt. Craigslist har funnits sedan 1995 på den amerikanska marknaden och har varit oerhört framgångsrik på att sno det som en gång i tiden var en av lokaltidningarnas kassako – eftertextannonserna.

Men verkligheten har på många sätt sprungit ifrån Craigslist. Airbnb har tagit uthyrningen av bostäder genom att erbjuda en bättre användarupplevelse med bland annat omdömen, kalendrar och inbyggt betalningsfunktion. Craigslist har även förlorat biljettförsäljningen till StubHub. Även om Blocket är mer inriktat på köp och sälj mellan privatpersoner finns det stora likheter – lokalt fokus med relativt små resurser till produktutveckling.

De siffror som Facebook släppt säger lite om hur Marketplace har gått sedan relanseringen (första försöket med en köp – och säljmarknad var redan 2007) i oktober förra året.  Den enda siffran är att 18 miljoner saker lades upp i maj enbart i USA och Facebook hävdar att redan nu använder 450 miljoner människor organiskt skapade köp- och säljgrupper (exempelvis Årsta: Köp Byt och Sälj Lokalt!) globalt. Det innebär förstås inte att alla de personer i Sverige som köper och säljer i grupper automatiskt börjar använda Marketplace i stället och aldrig lägger en annons på Blocket men steget till att testa Marketsplace är väldigt kort för en Facebookanvändare. Tekniksajten Teccrunch listar tre avgörande anledningar till att Marketplace är en stark utmanare till Craigslist – och därmed borde ta över mycket från Blocket i Sverige.

Förtroende – Facebook Marketplace ser till att du gör affärer med en person på Facebook som med största sannolikhet är just den hon eller han utger sig för att vara – inte nån skum person som anonymt försöker kränga stöldgods på Blocket.

Enkelhet – 64 procent av svenskarna använder Facebook, enligt Internetstatisik.se. Och Marketplace är placerad på bästa plats i Facebookappen samtidigt som vi lägger ungefär 50 minuter om dagen på Facebooks olika tjänster. Det är inte nån liten startup som Blocket har att tampas med utan de tjänster som tar upp allra mest av vår mobiltid.

Roligt – det är inte så kul att surfa på Blocket i mobilen.  Facebook är duktiga på att skapa en rolig användarupplevelse och därmed ge oss spontanshopping i mobilen bland grejer som nån annan haft förut.

Den här profetian kommer jag säkert att få äta upp eftersom giganter som Facebook och Google har misslyckats med massor av lanseringar och tjänster som knappt nån kommer ihåg längre – och Markteplace har dessutom misslyckats tidigare. Men med en marknadsplats som ligger mitt i Facebookappen och dessutom är gratis vore det konstigt om inte en del av de 64 procenten av svenskarna som använder Facebook inte lägger upp nån gammal bralla eller barnstol för att kolla om någon nappar på erbjudandet.

Detaljfascist eller flummare – så hittar du rätt contentnivå

Ja, du måste älska detaljerna för att lyckas bli framgångsrik i modernt contentskapande. Men det gäller förstås att veta när man ska vara detaljfokuserad och när det där dags att släpa detaljerna och fokusera på the big picture.

Jag tror på två enkla regler.

  1. När det gäller optimering, testning och kanalval gäller det att vara en detaljfascist och på allvar diskutera hur stor en anmälningsknapp ska vara på pixelnivå eller om den ska vara grön eller ljusgrön.
  2. Texter och detaljer i innehållet gäller det att mer fokusera på vinkeln, tonen och vilka som är intervjuade än om man ska skriva även eller också, använda TT:s språkregler vad gäller stor eller liten bokstav eller skriva funka eller fungera.

Min erfarenhet är att ju mer tekniskt inriktade bolagen är desto större förkärlek till att snöa in på detaljer som inte en endaste läsare kommer att bry sig om. Eftersom teknikbolagen redan har utmaningen att deras område är tekniskt och svårt att förstå binder de dessutom ris för sin egen rygg genom att vara överdrivet petiga och stelbenta vad gäller språk och ordval. De som gnatar om detaljer i språket eller val av ord tenderar att lägga på tok för lite tid på att hitta roliga och oväntade vinklar eller försäkra sig om att de verkligen besvara kundernas utmaningar.

Så det är ganska enkelt för dig som marknadschef eller contentansvarig: Kanal och distribution – detaljfascist. Texter och innehåll – flummig och skön.
Då hittar du den rätta mixen.

Agile marketing – så lyckas och överlever du!

Marknadsplanen är död. I alla fall den gamla versionen där marknadschefen likt Plura låste in sig i en stuga och värkte fram en årslång marknadsplan som hans eller hennes team sedan utförde till punkt och pricka. Världen ser inte ut så idag.

Test, analys och tweakning i en evig loop är det som gäller. Kunden är i många fall illojal och marknadsföringen ett enda långt testskott för hitta igen kunden i virrvarret av olika kanaler.

På senare tid har jag träffat flera marknadschefer som jag inte ens tror känner till begreppet agile marketing men ändå jobbar så. När de kladdat ner sin marknadsplan på whiteboarden så har den varit två månader lång och varit full av testning och möjligheter till omtag. Omedvetet har de börjat jobba agilt men utan metod eller verktyg.

Utan verktyg eller metod (känner du till kanban eller scrum?) blir ett agilt arbetssätt en utmaning i långa loppet. Den digitala marknadsföringskompetensen är oftast lägre på produkt- eller säljsidan. När man då inte använder verktyg eller metoder som hjälper till att hålla ihop ett agilt arbetssätt riskerar marknadsföringen att bli ett soloprojekt som varken får med sig sälj eller produktsidan – eller de byråer som man jobbar med.

Och det här är viktigt eftersom marknadsarbetet är mer integrerat med framförallt säljet än någonsin. En säljare kanske bara behöver vara med i en tiondel av en marknadskampanj men måste ha koll på vad, hur och när hon eller han ska göra något. Och jobbar man tight med en byrå med marknadsföringsåtgärder som löper parallellt i flera länder gäller det att verkligen hålla ordning på projektet. Annars riskerar agiliteten att sluta med kaos i stället för ett smart och snabbfotat sätt att bli framgångsrik.

 

Ps.

Vill du läsa mer om varför du ska jobba agilt och samtidigt lära dig lite militärhistoria (spoiler – tyska militären krigade agilt redan på 1800-talet) rekommenderar jag The Art of Action av Steven Bungy.

Per Holknekt: ”Är han en betald influencer?”

Tråk-Linkedin har inte varit sig likt sedan entreprenören och kändisen Per Holknekt började sprida sina åsikter om livet och affärslivet där. Den före detta Odd Molly-grundaren och Big Brother-stjärnan lyckas med konststycket att få 53 delningar på en uppdatering om en inbjudan till att hålla ett TED talk eller så lägger han ut en bild på en skylt han sett och får 2 500 likes.

På Linkedin.

Han har över 17 000 följare och de flesta avgudar honom – hejaropen vill aldrig ta slut.

Samtidigt finns det långa trådar som handlar om hur man ser till att inte drabbas av Pers ”enkelriktade flöde”. Och som någon konstaterade är förmodligen en hel del marknadsförare och influencers förbannade på att en gammal skejtare och riksalkoholist har lyckats med detta enorma genomslag utan att lägga pengar på dyra filmer eller påkostade podcaster. Karln kör med textbaserade statusuppdateringar där han oblygt erbjuder sina tjänster: ”Jag föreläser regelbundet, ca 60ggr/år, i Sverige och internationellt, Jag bokas med fördel via Talarforum eller min agent Charlotte på Profile Agency”. Mitt framför våra ögon görs det affärer i kommentarerna till såna uppdateringar.

Han har till och med såna framgångar på Linkedin att han utsatts för så kallad talktrigging – det vill säga nån som skriver något totalt socialt avvikande (i detta fall outades det att det var tråkigt att Holknekt tagit ett återfall och åt fast för rattonykterhet körandes en båt) och i samma veva försöker placera ett varumärke kring den stora räckvidd ett sånt gräl genererar.

Det Per Holknekt sysslar med kallas social selling – att man tycker en massa och har en dialog med kunderna tills de är mogna att köpa  – och då gäller det att ha något socialt att sälja. Och Per Holknekt har allt socialt i världen att sälja: Enorma framgångar blandat med tungt missbruk och buklandningar på botten av samhället. Snygga kändis-kvinnor vid sin sida och en hemsnickrad rättframhet som går genom rutan – även om den råkar vara en tråkig laptop på jobbet.

Vad kan du då lära dig av Per Holknekt:

  1. Det är innehållet som är det viktiga – inte förpackningen. Alla snackar podcast eller video, det vill säga distributionsformen, medan det är vad man säger och vem som är mottagaren som är det viktigaste.
  2. Du måste beröra människor känsloliv. Logiska eller ekonomiska argument fungerar till en vissa nivå – sen kommer reptilhjärnan in i beslutsfattandet.
  3. Blir du gillad av många – kommer du bli hatad av en del. Det är en omöjlighet att alla kan gilla dig eller ditt företag. Den som inte sticker ut finns inte.
  4. Plattityder eller livets sanning – det avgöra dina läsare eller besökare. Du och ditt bolag kan bara vara er själva.
  5. Ett högre syfte och dimension är viktigt. Per Holknekt lyckades sälja stickade koftor i massor genom en story om en tjej som var coolare än alla andra tjejer i skejtsvängen i Los Angeles. Det var tydligen viktigt för många kunder.
  6. Svaghet är starkt. Vi identifierar oss med de som visar sig vara såbara men har förmågan att komma tillbaka. Amerikanerna kallar det för ”comeback kid” och älskar det förbehållslöst.

Är du trött på Per Holknekt och att Linkedins nya algoritmer favoriserar honom? Lugn, det finns fullt med trådar som diskuterar bästa sättet att slippa honom och lugnt återgå till stockbilderna, säljpitcharna och bolagsskrytet.

Våga älska detaljerna – och bli contentkung

Jag tror att många marknadschefer är chockade över hur pilligt och detaljorienterat den digitala contentbaserade marknadsföringsvärlden är. Det är ett jäkla gnet med detaljer – färgval, pixlar hit och dit och detaljerade processflöden som man ska fila på i alla oändlighet.

Det var ingen på Berghs som berättade att marknadsföring skulle va såhär, eller hur?

För er som jobbar mot konsumentmarknaden eller med e-handel är det här en självklarhet. Konvertering är ett gnetgöra där varenda liten detalj går att skruva på – ska köpknappen vara röd eller grön, till höger eller vänster, är det tydligt hur man tar sig till kassan och var ska vi lägga in merförsäljning innan köpet är klart? Men för alla er som jobbar med marknadsföring inom framförallt business to business är detaljarbetet mer av en nyhet. Men kom ihåg – ni ska också sälja in ert content till presumtiva kunder eller medarbetare. Det gör jättestor skillnad vilken bild som ni använder när ni puffar på Facebook och varenda steg som kan tas bort i en nedladdningsprocess av ett whitepaper är guld värt för konverteringen. Det är ofta detaljerna som gör skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad contentsatsning – inte om ni väljer mejlutskick eller Linkedin för att driva trafik.

För alla (inklusive jag) som gillar att prata strategier, kundutmaningar eller övergripande erbjudande kan det här pillandet och testandet vara en riktig huvudvärk. I värsta fall gör man det med vänsterhanden – och når ett dåligt resultat. I bästa fall har man medarbetare som gillar att fila på detaljerna, testa och följa upp resultatet. Det enda som är säkert är att du som marknadschef inte har råd att lämna det pilliga detaljarbetet därhän. Då riskerar du att elda för kråkorna med ditt content och missa massor av möjliga affärer.

Så kavla upp ärmarna och ta fram exceldokument och flödescheman och borra ner dig i detaljerna. Då kommer du att bli contentkung!