Spelar ord någon roll i lögnens tid?

Vi har världsledare som förvränger, förvirrar och skapar rädsla genom att prata Orwellskt nyspråk med begrepp som ”alternativa fakta”. Vi har ett affärsliv där människor beskriver sig själva på ett sätt som rent objektivt inte alls stämmer med verkligheten. Lika lite som Trump håller sig till sanningen när han säger att valet i Kalifornien utsattes för ”serious voter fraud” stämmer det som normalt presterande personer skriver om sig själva på exempelvis Linkedin. Folk har liknande – eller till och med bättre – affärsegenskaper än Steve Jobs och Bill Gates tillsammans. Om de får säga det själva.

Och när det kommer till företagens tur att beskriva sig själva är det ju sen gammalt en orgie i överdrifter. Inte nog med att de är bästa bolagen inom sitt affärsområde – de har dessutom en ”global, cutting edge HR strategy improving quality and accellerating speed and innovation throughout the company”.

Problemet är förstås att vi vet att det där inte stämmer. Dina närmaste vänner beskriver inte sina arbetsdagar på det där sättet och företagen de jobbar på har förstås både för- och nackdelar. För väldigt få människor kan jämföra sig med Steve Jobs när det gäller arbetsprestation och det är inte många företag som verkligen är helt suveräna att jobba på.

Så för oss alla vanliga människor och företag tror jag det kan vara en framgångsformel att beskriva sig lite mer realistiskt och rättframt: Vi är bra på det här, vi är inte lika bra här. Det gör att man faktiskt sticker ut och upplevs som trovärdig. För även om vi lever i en tid där lögner har visat sig lyckosamma är lögnen oftast en kortsiktig framgång. Vi vill inte bli lurade, i alla fall inte i långa loppet.

Våga vända kraften utåt – och sluta med inredning och konstiga kaffemaskiner

Så fort man blir fler än fem medarbetare börjar folk syssla med arbete för att hantera arbetet: Inredning, övergripande strukturer, inköp av fina kaffemaskiner eller upprättande av regler för hur andra borde bete sig. Missförstå mig rätt – jag tycker inte man ska sitta i en grisig källare eller jobba helt utan strukturer. Men för varje gång du vänder kraften, fokus, energin och arbetsglädjen inåt tar ditt företag eller organisation ett steg längre mot konkursen. Låt proffs inreda, om ni har råd, annars ska ni fokusera på att jobba ihop pengarna tills den dagen ni kan köpa tjänsten.

”Vänd kraften utåt” är nog det viktaste budskap jag någonsin fått – och levt efter – i mitt yrkesliv. Jag lyckas långt ifrån alltid men försöker ändå tänka och leva efter den devisen. För centrifugalkraften i företag och organisationer går alltid åt andra hållet – inåt.

Hos min gamla arbetsgivare IDG hade vi principen att vi inte köpte in fruktkorgar annat än vid speciella tillfällen. Jobbet skulle i sig vara så kul och utmanande att det inte skulle behövas fruktkorgar eller slentrianöl på fredagar för att man skulle dyka upp på jobbet. Folk tyckte vi var extremister men jag hävdar än i dag att det var helt rätt: Utveckla nya produkter, förbättra säljet eller hitta på bättre sätt att skriva artiklar var viktigare. Och det är i sig kul. Hellre tio skogstokiga projekt som var riktade mot läsare eller kunder än ännu ett möte med om hur man ”borde skapa bättre intern kommunikation”.

Att stora företag och organisationer över huvud taget överlever är egentligen ett mirakel. Eftersom inåtkraften stärks i princip exponentiellt när man börjar bli ett riktigt stort bolag brukar jag roa mig med att fundera vilka som egentligen jobbar med att dra in intäkter eller utveckla produkter som går att sälja hos större företag. Gamla patent, upparbetade sälj- och distributionskanaler och etablerad produktion gör förstås sitt till att hålla skutan flytande.  Men när digitalisering och automatisering gör att bland annat produktion och marknadsföring blir enklare att lyckas med, trots att man saknar pengar för stora investeringar, blir givetvis lata och inåtvända organisationer ett lättare byte för snabbväxande företag som på riktigt jobbar med att tillfredsställa sina kunder – i stället för kollegorna.

Rejäl nyårsbaksmälla för redaktör Zuckerberg

Vilken nyårsbaksmälla för Mark Zuckerberg! Superentreprenören som vill ”koppla samman världen och ge alla en röst” hade ungefär 8,7 miljoner motgångar förra året. Det var nämligen antalet delningar, reaktioner och kommentarer av fejkade nyheter som spreds på Facebook och påverkade utgången av det amerikanska presidentvalet.

USA är i dag ett väldigt delat land politiskt. Mannen som vill ”koppla samman världen” basade över en skapelse som på många sätt gjorde precis motsatsen. Hat och hittepånyheter tilläts flöda fritt på Facebook. Kritiken var förstås massiv och när det stod klart att Donald Trump vunnit presidentvalet krismöttes Zuckerberg och hans närmaste chefer i ett slutet chattrum och började med att försvara sig. Fejknyheter hade inte någon påverkan på valet, hävdade de. Men några veckor senare uppgav Facebook att man ska göra det lättare för användare att anmäla fejknyheter och även låta erfarna journalister hjälpa till med faktagranskning. Och nu pratar Zuckerberg om att världen har ” en större känsla av splittring än vad jag har känt under min livstid”.  Som ett resultat av det gav han sig på ett nyårslöfte: Han ska efter ett ”tumultartat år” ge sig ut på en turné till samtliga delstater i USA och prata med folk eftersom idén med att koppla ihop människor inte riktigt fungerade så väl förra året.

Jag tror och hoppas att Zuckerberg börjar inse att han inte bara basar över ett nätverk av användare som innehåller stora delar av världens befolkning utan att han också driver världens största mediehus. Facebook är i dag den enskilt största kanalen för hur människor konsumerar nyheter. Zuckerberg har tidigare kämpat emot idén att Facebook ska ta ansvar för sanningshalten av det som publiceras där men baksmällan från 2016 verkar börja ändra den inställningen. Turnén bland vanligt folk kanske får Zuckerberg att inse att han inte bara är en superentreprenör, miljardär och hackare – någonstans därunder är han faktiskt en redaktör som måste ta ansvar för att artiklarna som publiceras på hans nyhetssajt är sanna.

Kundanpassat content – så bemöter du internt gnäll

Du och jag, kära marknadschef, är nästan alltid överens: Ditt bolag måste vända på perspektivet – förstå era kunders utmaningar och kommunicera kring det. Men du kommer att stöta på patrull från de mest oväntade håll i organisationen.
Här är gnället – och argumenten som biter tillbaka.

  1. ”Vi måste prata mer om vårt företag. Annars vet ju kunderna inte vart de ska vända sig”.

Svar: Ingen väljer leverantör utifrån en enstaka artikel eller film som de konsumerat. Och alla förstår vilka som är avsändaren om ett case ligger på vår sajt eller kan laddas ned via vår annons på Facebook. Första kontakten är bara början på resan till att bli en trogen kund.

 

  1. ”Varför berättar vi inte mer om hur vi själva jobbade – det var ju världens bedrift att sy ihop den här affären med våra leverantörer”.

Svar: Jag förstår det – och tack för allt hårt jobb du lagt ner. Men jag är ledsen. Hur vi jobbar internt bryr sig kunden inte om. Hon eller han vill ha en lösning på sina problem. Du firas internt och får din säljbonus – det är din belöning. Och du kommer att få ännu fler tillfällen att göra det när vi fokuserar på att berätta hur vi hjälper våra kunder.

  1. ”Vi kan inte skriva såhär – det är på tok för förenklat och dessutom fel!”

Svar: Vi ska givetvis inte publicera rena felaktigheter. Men förenkling krävs för att vi ska locka nya kunder som inte känner till oss och vår (ofta komplicerade) teknik. Se istället till helheten av det vi publicerar, white paper, tekniska guider och komplicerade case kommer att kompensera för det enklare material som vi publicerar just nu.

  1. ”Vi kan inte publicera sånt som kan uppfattas stötande av våra kunder”.

Svar: Den som saknar åsikt finns inte. Varumärken som Airbnb (delningsekonomi och icke-diskriminering), IKEA (jämställdhet) och Tesla (oljeberonde) är framgångsrika som en konsekvens av att de vågar ha åsikter. Våra kunder är mogna nog att se skillnad på våra åsikter och vår förmåga till en bra leverans.

  1. ”Om satsar på att bygga upp kända talespersoner höjer vi bara deras löneanspråk och gör dem attraktiva för konkurrenter att sno”.

Svar: Ja, men satsar vi på dem och får dem att växa kommer de alltid att tala väl oss. Vi har då en ambassadör i branschen som mycket väl kan komma tillbaka om några år när hon eller han har lärt sig ännu mer hos en konkurrent.

Den äkta Trumpismen: Ska du också ljuga, förtala och splittra?

Lögnerna vann. Dom mot oss.

Donald Trump är vald till ledare för det som en gång var världens starkaste demokrati. Och han har tagit sig dit genom att vara en outsider, någon som har skrutit om att han egentligen inte har någon erfarenhet av det han ska göra – styra ett land genom politiska beslut. Framgången bygger på lögner (enligt Politicofacts har 70 procent av hans påståenden under valkampanjen varit lögner) och att ställa folkgrupper mot varandra och krydda det med att förtala och förlöjliga kvinnor, funktionshindrade eller krigsveteraner med fel religion – och att upplevas som äkta.

Denna seger riskerar att kopieras av allt från politiker på lokal nivå till opinionsbildare och företagsledare världen över: Hitta en stor grupp som känner sig åsidosatt. Ställ dig på deras sida och spy sedan galla över alla som inte är som denna grupp. Finns det några missnöjen som går att exploatera – gör det. Och faktakolla inga argument eller påståenden, det räcker att se till att rätt filterbubblor fungerar och bekräftar er gemensamma världsbild och påståenden. Och kom ihåg: Ju större lögner ni slänger fram – desto osannolikare är det ”att det skulle kunna vara falskt”. Det är en metodik som har sisådär 80 år på nacken och har visat sig vara väldigt politiskt framgångsrik i de mest skilda länder och styrelseskick – oftast med katastrofala följder.

Det som talar emot att du som företagsledare eller politiker ska ut och börja ljuga och bedra dina kunder eller väljare är förstås det praktiska resultatet av Trumps kommande fyra år. Det mesta talar för att narcissisten Trump kommer att skapa en stor mängd kaos, vanstyre och spänningar i landet under de kommande fyra år han är vald som president.  Den amerikanska maktfördelningen kan stoppa eller förhala vissa förslag men kaoset och populismen kommer att generera en hel del besvikna väljare. För en sak är säker: Trumps politik kommer inte att skapa mer jobb, social stabilitet eller ökad säkerhet för de vita, oftast manliga väljare, som känt sig så åsidosatta och missgynnade att de röstat fram honom till makten.

Den kommande besvikelsen talar för att det blir en relativt kort tid vid makten för Donald Trump. Och om du som företagsledare eller lokal politiker har ett längre perspektiv än så är det ändå den sanna vägen som din politik eller ditt företags kommunikation ska välja. Filterbubblor eller inte – levererar din politik eller ditt företag inte på vad ni utlovat så kommer ni att bli bestraffade i det långa loppet.

Det vi ändå kan lära oss av Trump är styrkan av att upplevas som äkta – en mänsklig ledare. Den opolerade ytan gör att han ”är som vi” och pratar på ett sätt som alla människor kan känna igen sig i. Hillary Clintons höga intelligens, höga arbetskapacitet, professionella framtoning och balanserade sätt har snarare varit en nackdel för henne. Hon har uppfattats som stel och omänsklig medan Trumps igenkänningsfaktor har varit enorm.

Så i det långa loppet vinner äkthet över korrekthet men sanning över lögn.