Dela sidan:

Så sticker ditt företag ut i content-djungeln

Contentfabriker som producerar skräp som du kan läsa överallt i dina flöden har förstås noll nytta. Enligt en undersökning från Buzzumo delas 50 procent av allt content mindre än 8 gånger och 75% mindre än 39 gånger. Och det är material inom huvudsakligen business to consumer. De siffrorna får anses som rätt okej inom B2B där målgrupperna är mycket mindre och villigheten att dela material är lägre.

Allt fler av mina uppdrag handlar om att hjälpa bolagen att förstå vilka utmaningar deras kunder har. Vad håller kunderna vakna om natten – som vi kan hjälpa dem med? Eftersom content – generellt – går rätt dåligt bör man nog ta sig en riktig funderare innan man trycker på content-kulsprutan. Vad är det egentligen som är riktigt viktigt för våra kunder? Och hur kan vi prata om det på ett sätt som ingen annan gör utan att tråka ut dem?

Den största risken, tror jag, är att det blir för tråkigt. Vem vill läsa ännu en ”Tio tips för att bli bättre på….nånting”- artikel? Och vem orkar titta på en corporate-film som i generella drag berättar hur just deras produkt löser i stort sett alla problem mellan kundtjänst och produktutveckling?

Nej, less is more. Och förståelse för de riktigt jobbiga utmaningarna hos kunderna kommer att vara jätteviktigt för att sticka ut i den enorma floden av irrelevant skräp.