Våga älska detaljerna – och bli contentkung

Jag tror att många marknadschefer är chockade över hur pilligt och detaljorienterat den digitala contentbaserade marknadsföringsvärlden är. Det är ett jäkla gnet med detaljer – färgval, pixlar hit och dit och detaljerade processflöden som man ska fila på i alla oändlighet.

Det var ingen på Berghs som berättade att marknadsföring skulle va såhär, eller hur?

För er som jobbar mot konsumentmarknaden eller med e-handel är det här en självklarhet. Konvertering är ett gnetgöra där varenda liten detalj går att skruva på – ska köpknappen vara röd eller grön, till höger eller vänster, är det tydligt hur man tar sig till kassan och var ska vi lägga in merförsäljning innan köpet är klart? Men för alla er som jobbar med marknadsföring inom framförallt business to business är detaljarbetet mer av en nyhet. Men kom ihåg – ni ska också sälja in ert content till presumtiva kunder eller medarbetare. Det gör jättestor skillnad vilken bild som ni använder när ni puffar på Facebook och varenda steg som kan tas bort i en nedladdningsprocess av ett whitepaper är guld värt för konverteringen. Det är ofta detaljerna som gör skillnaden mellan en lyckad eller misslyckad contentsatsning – inte om ni väljer mejlutskick eller Linkedin för att driva trafik.

För alla (inklusive jag) som gillar att prata strategier, kundutmaningar eller övergripande erbjudande kan det här pillandet och testandet vara en riktig huvudvärk. I värsta fall gör man det med vänsterhanden – och når ett dåligt resultat. I bästa fall har man medarbetare som gillar att fila på detaljerna, testa och följa upp resultatet. Det enda som är säkert är att du som marknadschef inte har råd att lämna det pilliga detaljarbetet därhän. Då riskerar du att elda för kråkorna med ditt content och missa massor av möjliga affärer.

Så kavla upp ärmarna och ta fram exceldokument och flödescheman och borra ner dig i detaljerna. Då kommer du att bli contentkung!